Radar escola Barcelona

Radar instal·lat sobre un semàfor a la cruïlla entre el carrer indústria i el carrer de Sant Quintí. Foto: ACN

Aquest dilluns han entrat en funcionament en fase pedagògica 17 nous radars a Barcelona en zones limitades a 30 km/h. 12 dels radars estan situats en entorns escolars i 5 més en altres punts de la ciutat considerats de risc pel consistori a causa de la circulació a velocitat inadequada. La mesura té com a objectiu reduir la sinistralitat.

Durant la fase pedagògica, que durarà el mes de setembre, una pantalla instal·lada a pocs metres del radar informarà els conductors de la seva velocitat. Entre l’octubre i el desembre s’enviaran notificacions informatives als que hagin superat el límit de velocitat establert (30 km/h) i a partir del gener de 2023 començaran les sancions.

“L’objectiu és canviar els hàbits d’excés de velocitat i disminuir la sinistralitat”, ha comentat aquest dilluns la presidenta de TMB i regidora de Mobilitat de l’ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, en la presentació d’un dels 17 radars que es posen en funcionament aquest dilluns. Per exemplificar que 12 d’aquests radars estan situats en zones escolars, Bonet ha convocat els mitjans de comunicació davant de l’escola Miralletes de Barcelona, al barri de la Sagrada Família.

Allà, a la cruïlla entre el carrer Indústria i el carrer de Sant Quintí, sobre un semàfor, hi ha un radar que mesura la velocitat dels vehicles que hi passen. I uns cinquanta metres més endavant, hi ha una pantalla electrònica que mostra la velocitat del vehicle que passa. “Es tracta de donar al conductor la informació de quina velocitat va perquè pugui prendre consciència de l’excés de velocitat, si és el cas”, ha detallat Bonet. Els altres 16 radars instal·lats aquest dilluns a la ciutat també disposen d’aquestes pantalles.

On es troben els nous radars?

Els nous radars de zones escolars i amb límit de velocitat de 30 km/h estan situats a les següents localitzacions:

  • C/Numància (entre c/Anglesola i c/Déu i Mata), escoles Ítaca i Anglesola
  • C/Aragó (entre c/Bruc i pg. de Gràcia), Escola Lestonnac i Escolàpies Llúria
  • C/Mallorca (entre c/Nàpols i c/Roger de Flor), Escola Dominiques
  • C/Mallorca (entre c/Muntanya i c/Fontova), Escola Dovella
  • Trav. de Gràcia (entre c/Aribau i c/Alfons XII), Escola Infant Jesús; C/Indústria (entre c/Sant Quintí i c/Conca), Escola Miralletes i Institut Moisès Broggi
  • C/Sant Antoni Maria Claret (entre c/Trinxant i c/Guinardó), Escola Antoni Balmanya
  • C/Balmes (entre c/Marià Cubí i trav. de Gràcia), Escola Pia
  • C/Balmes (entre c/Francolí i c/Santjoanistes), Escola Poeta Foix
  • C/Entença (entre c/Provença i c/Rosselló), Escoles Xirinacs i Entença
  • C/Sardenya (entre c/Taxdirt i trav. de Gràcia) i Escola de les Aigües
  • C/Muntaner (entre c/Còrsega i c/Rosselló), Escola Sant Miquel.

I els altres cinc radars, situats a punts que l’ajuntament considera de risc, són al C/ Aragó (entre c/Urgell i c/Casanovas), Gran Via de les Corts Catalanes (alçada c/Sant Roc-c/Sant Germà), Av. Diagonal (entre pl. Pius XII i Palau de Pedralbes), Av. Diagonal (alçada c/Numància) i Pg. de la Bonanova (alçada núm. 70).

No hi haurà multes fins a l’1 de gener

Els 17 radars no posaran multes fins a l’1 de gener de 2023. Durant el setembre, només les pantalles informaran el conductor de la seva velocitat. Entre l’octubre i el desembre, s’enviaran notificacions informatives als que superin els 30 km/hora. I a partir de l’inici de 2023 ja es posaran sancions. 100 € de multa en els primers 20 km/h d’excés (fins a 50 km/hora) i 300 euros de multa i dos punts del carnet a partir dels 50 km/hora.

“El que volem és zero morts en accidents de trànsit”, ha recordat la presidenta de TMB, que ha insistit també en la idea de situar els radars en entorns escolars: “Protegir aquestes zones és una prioritat per l’ajuntament”.

Sobre com han triat les 12 escoles en les quals han situat radars, Bonet ha dit que han utilitzat dades d’excessos de velocitat detectats amb radars mòbils i que els han posat allà on hi ha més excessos.

Menys radars però més pantalles

En la licitació inicial que va fer l’ajuntament el 2020 per instal·lar nous radars a la ciutat, n’hi figuraven una cinquantena. No obstant això, entre els 17 que han començat a funcionar aquest dilluns i els que s’han instal·lat en els darrers mesos no se n’han posat més de 25. “És una instal·lació progressiva”, ha explicat Bonet. “Vam pensar que era millor posar primer radars amb una pantalla que informi els conductors de la velocitat a la qual van que no posar tots els radars de cop sense pantalla. Creiem que les pantalles donen al conductor un ‘input’ que pot ser útil per canviar l’hàbit de l’excés de velocitat”.

Tot i que està prevista la instal·lació de més radars, Bonet ha insistit en el que fa temps que sosté l’ajuntament: que si les dades d’aquests primers radars són bones, no caldrà posar-ne més. “Tant de bo no hàgim de posar més radars”, ha afirmat la presidenta de TMB.

6.000 avisos als radars del juny

A banda d’aquests nous radars, l’ajuntament en va instal·lar tres més al mes de juny que durant l’estiu han estat en fase informativa: a la ronda litoral, al túnel de Badal i al túnel de la Rovira. Segons ha detallat Bonet, entre juny, el juliol i l’agost s’han enviat 6.000 avisos d’excés de velocitat. A partir d’aquest mes de setembre, però, ja posaran sancions.

Inici d’escola sense incidències al trànsit

En el primer dia del curs escolar, la presidenta de TMB ha valorat també l’ús del transport a la ciutat. “Tot i ser un context diferent per l’avançament del curs i la reducció de les tarifes de bitllets de transport públic, pel que fa al trànsit estem en dades habituals d’un dilluns d’escola. No hi ha hagut incidències”, ha precisat Bonet.

La presidenta de TMB ha detallat també que en la primera setmana des de la implementació del descompte del 50% a la T-Usual i a la T-Jove, la T-Usual “es continua venent molt” i ha afirmat que amb les dades que tenen poden constatar que gent que utilitzava la T-Casual ha canviat a la T-Usual. Bonet ha insistit també que esperen que els descomptes fomentin la utilització del transport públic i ajudin a recuperar els nivells d’utilització previs a la pandèmia (segons l’ajuntament, el metro ja té un 96% dels passatgers que hi havia abans del març de 2020, però el bus només en té un 86%).