La notícia del Departament d’Ensenyament que es faran classes de religió islàmica ha desencadenat la polèmica, entre els que hi estan a favor i en contra. Sembla que una gran majoria està en contra que s’imparteixin classes de religió a les nostres escoles, sent Catalunya una administració laica. Ni que sigui un pla pilot, han passat molts anys per treure la religió catòlica de les nostres escoles públiques. Del que es tracta, en tot cas, és d’explicar les civilitzacions del món, de com cada civilització projecta la seva mirada per prendre consciència del que té al seu entorn, com es menja, com es tracta la família, les relacions home-dona, el seu art, el seu idioma i, és clar, les seves religions. Una assignatura d’Història de les Civilitzacions sembla que seria molt més profitosa per a tots, perquè si s’explica l’Islam i la religió Catòlica, no tenen el mateix dret el Budisme, l’Hinduisme, el Judaisme, la tradicional xinesa, etcètera? Consta que molt escolars, quan els porten a visitar un museu, es miren les pintures i les escultures, però no entenen quin és el seu sentit ni què volen representar. D’això se’n pot dir incultura, sense entrar en el tema religiós pròpiament dit. La religió és cosa que en tot cas s’ha de plantejar en l’entorn familiar i en consciència particular, l’adoctrinament no es pot fer a l’escola, ni pública ni privada.

El lema: ‘L’escola instrueix, la família educa’ és fonamental per entendre quin és l’espai en què s’ha de moure cada estament. Des del coneixement de les altres civilitzacions s’arriba al respecte absolut entre tots nosaltres.