L’aglomeració de cotxes és una constant a les carreteres vallesanes. Foto: Arxiu

“Si totes les ciutats europees fossin capaces de complir amb els nivells de PM2,5 i NO2 recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), es podrien evitar 51.000 i 900 morts prematures cada any a Europa, respectivament”. Aquesta és la conclusió que deixa l’estudi liderat per l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), en col·laboració amb investigadors del Swiss Tropical and Public Health Institute (Swiss TPH) i de la Universitat d’Utrecht, que adverteix que Mollet és la setena ciutat europea amb més mortalitat prematura per NO2.

En aquesta línia, des de l’entitat Mollet Pedala fa temps que exposen els problemes que provoca la contaminació sobre la salut dels veïns i que reclamen “un model de mobilitat sostenible a la ciutat”. Els ambientalistes també exigeixen “que d’una vegada per totes” es comencin a mesurar les partícules de PM10, PM2,5, H2S, O3 i CO2 suspeses a l’aire. “L’Ajuntament molletà no vetlla per la nostra salut”, lamenten des d’aquesta entitat, considerant que no s’està aplicant el Pla de Mobilitat vigent. “Només serveix per cobrir l’expedient, ja que encara no disposem de traçats segurs per anar caminant o en bicicleta a les poblacions properes”, remarquen les mateixes fonts.

Des de l’Ajuntament, en canvi, defensen que les dades de NO2 a la ciutat han anat a menys els darrers anys. En concret, apunten que entre el 2007 i el 2019 “la concentració d’aquest contaminant va disminuir quasi un 15% i des de 2015 un 5%”. “Fa anys que l’Ajuntament de Mollet treballa per posar fre a la contaminació atmosfèrica”, conclouen.