La C-35 és el tram que registra més víctimes mortals a la comarca. Foto: Línia Vallès

Les campanyes de seguretat viària s’intensifiquen cada any però sembla que no n’aprenem. Al Vallès Oriental va augmentar un 29% les víctimes mortals a les carreteres durant el 2018 respecte de l’any anterior, una xifra que suposa la pèrdua de 18 persones.

Les dades s’extreuen d’un estudi que ha fet públic el Servei Català de Trànsit, on la comarca surt mal parada en relació amb altres zones properes com el Vallès Occidental, que ha registrat un decreixement d’un 18% de les víctimes mortals a les carreteres.

Amb l’objectiu de fugir de la fredor que transmeten aquestes xifres, Línia Vallès ha parlat amb la delegada a Catalunya de l’associació Stop Accidents, Elisabeth Ivars. “No existeix una causa concreta que justifiqui l’augment dels accidents però sí que és cert que actualment l’ús del mòbil al cotxe és una epidèmia: la gent no veu el perill real que hi ha darrere d’escriure un Whatsapp”, concreta.

A l’associació Stop Accidents sí que coneixen les conseqüències que pot tenir qualsevol distracció al volant, ja que atenen diàriament víctimes d’accidents viaris i familiars de persones que han perdut la vida a la carretera. “Els oferim ajuda psicològica i assessorament jurídic, perquè en un moment tan delicat, pots prendre decisions que et poden perjudicar”, explica Ivars. Un altre dels àmbits que abasten és la prevenció dels accidents, una tasca que porten a terme a través de xerrades a les escoles i de la presentació de víctimes d’accidents de trànsit als programes de recuperació de punts de les autoescoles.

Segons Ivars, aquesta última activitat “és molt potent”, perquè fa que persones que ja han infringit les normes de trànsit posin cara i ulls a les víctimes d’accidents mortals. Una de les idees que els voluntaris intenten transmetre als assistents és que la situació que tenen ells (pèrdua de punts o de carnet) és reversible, però la seva no.

“Una de les frases que diem és que ells pensen que la cadira dolenta és la seva (la de l’autoescola) però en realitat és millor que canviar-la per una cadira de rodes tota la vida”, conclou Ivars.

La C-35, el tram més perillós de la comarca

A més de xifrar en un 29% l’augment de víctimes mortals a les carreteres del Vallès Oriental, l’estudi del Servei Català de Trànsit també apunta que el tram més perillós de la comarca és la C-35.

En aquest sentit, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha començat aquesta setmana el canvi de senyals de límit de velocitat amb l’objectiu de passar dels 100 quilòmetres per hora als 90.

Els nous senyals s’estan instal·lant al tram de la C-35 entre Parets i Granollers i a la C-59 entre Palau-solità i Plegaments i Caldes. Aquesta nova normativa persegueix l’objectiu de reduir els accidents per excés de velocitat i augmentar així la seguretat viaria.

D’altra banda, el Teatre de Can Gomà de Mollet va acollir ahir la jornada Canvi de marxa, una proposta per conscienciar els joves sobre la importància de la conducció segura a través d’una representació teatral. En total, uns 500 alumnes dels centres educatius de la ciutat van assistir a l’activitat.