Una imatge de les concentracions del cap de setmana passat al Montseny. Foto: Pepi Broncano

Brunzits de motor, molt xivarri i soroll de rodes que s’encallen entre camins de sorra desperten els veïns del Montseny des de fa dues setmanes. La massificació de motoristes, autocaravanes, quads i bicicletes BTT ha tornat a posar en risc la fauna i la flora del Parc Natural del Montseny, alhora que ha sacsejat la tranquil·litat dels seus habitants.

Els veïns d’aquest territori fa molt que són conscients i actuen d’acord amb el seu privilegi: viure en un paratge que encara no ha estat conquistat per l’asfalt i els blocs d’edificis. És per això que el cap de setmana passat els ciutadans de Sant Esteve de Palautordera, Campins i la Costa del Montseny es van manifestar simultàniament per denunciar la invasió i la sobrecàrrega de turisme de motor que està patint el parc. “Aquesta primera manifestació més improvisada és el tret de sortida d’una sèrie de concentracions setmanals organitzades”, explica el portaveu de la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny, Carles Lumeras, a Línia Vallès.

La massificació de vehicles i les competicions il·legals són un problema des de fa molt temps al Montseny. “El cas és que durant el confinament s’ha respirat una falsa calma i des de fa dues setmanes s’ha trencat amb una agressivitat i invasió desmesurada de cotxes i motos”, diu Lumeras, que considera que aquest ha estat el motiu pel qual els veïns han sortit “a dir prou” al carrer.

Tant és així que alguns veïns dels municipis afectats comenten entristits a Línia Vallès que han patit agressions –cops de pedra contra el seu vehicle i empentes– quan han intentat aturar i advertir alguns turistes “incívics” que estaven causant danys irreversibles a la natura i que “practicaven activitats esportives en zones il·legals i protegides”. Jaume Fito, un veí de Santa Fe del Montseny i amic d’un dels agredits, opina que moltes persones de ciutat, quan arriben a la natura, no saben respectar-la per falta d’educació ambiental. “La gent no sap que al bosc s’hi ha d’anar en silenci o que ara és l’època de criança de gran part dels animals que habiten el territori i que el soroll humà provoca que molts nius quedin abandonats”, explica.

Fito, com Lumeras, lamenta que ni l’administració ni les forces policials estiguin protegint a consciència el Parc Natural. “Fa temps que demanem que s’augmenti el transport públic i es limiti l’accés de vehicles particulars o que es faci un control d’aforament. Així s’evitaria la contaminació lumínica, acústica i l’erosió constant del territori”, rebla Lumeras.

D’altra banda, el geògraf i especialista en desenvolupament territorial sostenible, Jordi Torallas, recorda que tothom ha de tenir dret, per qüestions de salut, a accedir al medi natural, però “que la gent ha de ser conscient que som moltes les persones que fem un ús d’aquests espais i que sovint ens concentrem en dies o hores concretes, dificultant la compatibilització del turisme amb la vida dels habitants de la zona”.

Torallas també és conscient que les competicions de vehicles de motor són un problema afegit al Parc Natural del Montseny. “Ara mateix, les curses a les carreteres són més perilloses que mai. Després d’una primavera amb poc trànsit, els animals, sobretot les cries, estan més confiats i corren més risc d’atropellament”, subratlla. De fet, Fito lamenta que les aglomeracions de persones motoritzades al Montseny i “de gent agressiva amb la natura” ja han deixat una víctima: una daina atropellada.

Es reprèn el servei del Bus Parc

Aquest dissabte 13 de juny es reprèn el servei de transport col·lectiu Bus Parc al Parc Natural del Montseny. Els horaris i preus són els mateixos que abans de la supressió temporal per l’estat d’emergència, mantenint-se a partir d’ara el servei els dissabtes, diumenges i festius de tot l’any.