El confinament ha disparat les trucades d’auxili per violència masclista. Foto: Arxiu

Càmeres engegades, persones connectades alhora a les xarxes socials i cap diàleg, ni interferències ni rialles de fons. Silenci. Ahir el confinament no va aturar els veïns granollerins que a les set de la tarda es van sumar al minut de silenci que organitzava la Taula d’Igualtat per recordar totes les dones que cada any són víctimes mortals de violència masclista i reivindicar el dret de viure sense cap agressió.

Aquest minut de silenci és un més dels molts que, per desgràcia, encara queden per fer. Segons l’Institut Català de les Dones (ICD), les trucades per violència masclista han augmentat un 88% aquests últims quinze dies de confinament.

Des que va començar l’estat d’alarma, el 16 de març, fins al 30 d’abril s’han recollit 2.173 trucades a la línia d’atenció per a víctimes de violència masclista. És per això que el Govern ha reforçat l’atenció del 900 900 120 i ha creat un canal de WhatsApp per fer més accessible i immediata la comunicació amb els professionals. De moment, aquesta nova via de contacte ha rebut quatre peticions diàries.

La violència no respecta la quarantena, sinó que augmenta confinada. Mollet Feminista, l’agrupació feminista del municipi, explica que una de les causes que ha fet créixer les denúncies és que “les dones han perdut els seus espais de socialització i l’autonomia habitual”, provocant un augment de l’angoixa i un reconeixement del maltractament. “Considerem que un dels altres motius pels quals ha crescut el nombre de maltractaments és perquè la víctima s’ha vist obligada a conviure més hores amb el seu agressor”, comenta l’entitat.

“Les dones han perdut els seus espais de socialització i l’autonomia habitual”

D’altra banda, la regidora d’Igualtat de l’Ajuntament de Granollers, Maria del Mar Sánchez Martínez, informa que les trucades que ha rebut el Servei d’Informació i Atenció a les Dones (SIAD) granollerí no ha variat respecte del nombre d’atencions que realitzaven abans de l’estat d’alarma, perquè “probablement” la majoria d’atencions s’han centralitzat des del Govern. “Nosaltres hem intentat donar el mateix servei, però teletreballant. Ens hem adonat que fer el seguiment d’aquesta manera és més complicat, perquè sovint les víctimes estan amb el seu maltractador al costat”, afirma.

És per això que Sánchez comenta que han canviat l’estratègia habitual i han començat a fer més atencions per correu i aplicacions de missatgeria ràpida, com Telegram o WhatsApp. “Per videoconferència o telèfon ens ha costat molt més trobar un espai segur per parlar amb les afectades”, argumenta. La regidora també vol destacar que la majoria d’atencions noves que han rebut aquests dies provenen de denúncies de tercers. “Això ens demostra que la Policia Local està treballant molt bé i que el protocol que tenim funciona. Quan els agents van a un domicili donen a la víctima el telèfon d’atenció del SIAD”, detalla. A Granollers l’associació Dona i Drets, que ofereix serveis legals, ha doblat les seves demandes, sobretot relacionades amb temes de custòdia.

La regidora de Cultura, Feminisme, LGTBI-Transversalitats i segona tinent d’alcalde de Parets, Kènia Domènech, coincideix amb Sánchez en el fet que la majoria de la tendència social ha sigut recórrer als recursos de la Generalitat. “Les víctimes de violència masclista han contactat amb el primer mecanisme d’ajuda existencial”, conclou.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram