
Les obres inclouran la creació d’una nova estació a Parets. Foto: Arxiu
Les obres de l’R3 pel desdoblament entre Parets i la Garriga s’allargaran més del previst. En un principi, havien de durar 12 mesos i finalment s’allargaran 16 mesos, des del setembre del 2025 fins al gener del 2027. Segons ha informat Renfe, el tall de circulació es prolongarà més del previst per entregar les obres amb la via duplicada i evitar problemes en la represa del pas dels trens.
En una primera fase de 8 mesos, els treballs es compaginaran amb la remodelació de l’estació de Montcada Bifurcació, que obligarà a interrompre el servei des de l’Hospitalet fins a la Garriga fins a l’abril del 2026. En els següents vuit mesos, el tall continuarà en el tram Mollet Santa Rosa – la Garriga.
Cal recordar que aquest segon tall per desdoblar l’R3 s’ha ajornat en diverses ocasions per fer-les coincidir amb les que estan previstes a l’estació de Montcada Bifurcació. En aquest enclavament, clau per la xarxa de Rodalies i on tenen parada l’R3, l’R4 i l’R7, s’efectuarà una millora completa de les vies, les andanes i l’estacionament dels trens amb una inversió de 50 milions d’euros. També es farà una nova estació a Parets.
Pla de transport alternatiu
Durant el tall, Renfe ha preparat un pla alternatiu amb més de 600 busos amb expedicions que paren a totes les estacions i directes entre Centelles i la Garriga i Barcelona. Hi haurà freqüències cada 30 minuts i reforç a hora punta.
En primer lloc, un bus s’aturarà a totes les estacions de la línia entre Centelles i Barcelona Fabra i Puig. Entre aquest punt i l’Hospitalet, els usuaris tindran l’opció de seguir el seu viatge amb metro o altres línies de Renfe. A més, hi haurà expedicions directes entre Centelles i Barcelona, amb trajectes que es perllongaran puntualment fins a Vic; i entre les dues localitats amb parada inclosa a Parets. D’altra banda, Renfe també ha habilitat transbordaments directes entre la Garriga i Barcelona.
Per compensar la interrupció de l’R3 fins a Montcada Bifurcació, es prioritzarà que els trens de les línies no afectades com els de l’R2 o R4 vagin amb doble composició. En el primer període d’obres, 21.000 passatgers diaris es veuran afectats pels treballs.
El pla alternatiu per carretera que ha organitzat Renfe s’ha licitat per un import de 68 milions d’euros. En total, 107 busos faran 639 expedicions els dies laborables i 556 els festius.
Disculpes i “desesperació”
Amb tot, el secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, ha demanat disculpes per la duració del tall. “Comprenc la preocupació, la desesperació, accepto que les obres porten retard”, ha declarat Santano, que ha assegurat que els procediments “tenen els seus temps” i compten amb una regulació “molt rigorosa”, amb tràmits “molt complexos” que “obliguen a donar moltes voltes”.
Per la seva banda, les plataformes d’usuaris reben amb “desesperació” l’augment del temps previst del tall per a la nova fase d’obres per desdoblar el tram de l’R3 entre Parets del Vallès i la Garriga, que serà de 16 mesos. Els col·lectius que representen els passatgers critiquen la “parsimònia” de l’administració amb uns treballs que “van pel camí d’acumular tres anys de retard” en una línia com l’R3, que “està tocada de mort”.
Marc Janeras, portaveu del col·lectiu ‘Perquè no ens fotin el tren’ avisa que aquest és tan sols la segona part de treballs en el primer de cinc trams i ha criticat la “improvisació” de l’administració. “Necessitem tenir l’horitzó del desdoblament complet a tocar, fixat i programat”, ha afirmat.
Sigui com sigui, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, defensa que les obres per desdoblar l’R3 es faran “al ritme que toca” perquè inclouen els “aprenentatges” assolits durant del tall de Roda de Berà.
Els alcaldes diuen la seva
Des del territori, alcaldes i alcaldesses de municipis afectats pel tall de l’R3 demanen “comunicació i coordinació” i confien en “acabar d’ajustar” el pla alternatiu de transport quan comencin les obres, previstes per a finals de setembre. Així ho han traslladat després de reunir-se amb la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i representants de Renfe i Adif.
L’alcaldessa de Mollet, Mireia Dionisio, s’ha mostrat “satisfeta” tant pel fet que es posin en marxa les obres com pel pla d’autobusos previst. En canvi, l’alcaldessa de la Garriga, Meritxell Budó, ha alertat que les obres “no resoldran tota la problemàtica” de la línia. “Queda molta feina per fer”, ha afirmat. També ha assenyalat el “malestar” que provocaran als usuaris.