L’aglomeració de cotxes és una constant a les carreteres vallesanes. Foto: Arxiu Línia Vallès

“El pla que han anunciat és pura façana, un greenwashing”, diu indignat el portaveu de No ens vendreu la moto, Pep Medina, a Línia Vallès. Fa referència al projecte d’1,4 milions que es destinarà a millorar la mobilitat laboral en clau ambiental a la comarca que va anunciar Damià Calvet divendres.

Segons el conseller, la tria no ha estat casual. S’ha escollit el Vallès Oriental (en concret, el corredor Besòs-Congost-Mogent) perquè es tracta d’un territori “obert i actiu” i amb unes dimensions òptimes per a aquesta prova pilot: una població de 409.638 habitants, 3.518 empreses emplaçades en 127 polígons i grans eixos viaris (AP-7, C-33 i C-17) i ferroviaris.

Amb aquesta inversió, l’ATM, el Consell Comarcal del Vallès Oriental, l’Ajuntament de Granollers i l’empresa Cimalsa engegaran un paquet de 26 mesures que tenen com a objectiu reduir en cinc anys 371 tones de NO2, 24,4 de CO2 i 18,1 de PM10. Les propostes consistiran a fomentar l’ús de la bicicleta i els patinets elèctrics; millorar l’eficiència del vehicle privat quan el seu ús sigui imprescindible; afavorir el transport a demanda en polígons aïllats i apostar pel bus elèctric.

Ara, però, la realitat és que aquest 5 de novembre Mollet ocupava el podi de les ciutats més contaminades de Catalunya. Tot i això, Mollet i Granollers van tancar el 2019 havent respectat els límits legals de concentracions de PM10 i NO2. Tanmateix, des de l’entitat Granollers Pedala posen en relleu que a totes dues ciutats no hi ha hagut una tendència decreixent d’aquests contaminants a l’aire els darrers anys i que la mitjana de PM10 el 2019 a Granollers ha estat de 27μgr/m3, set punts per sobre del llindar que l’OMS considera perillós per a la salut. A més, des de l’entitat assenyalen que a la ciutat hi ha un problema sistèmic de mala qualitat de l’aire els matins dels dies laborables “a causa de la mobilitat obligada”.

“Sha de deixar de posar la catifa vermella al lobby del motor”, diu l’activista Pep Medina

Per la seva banda, des de Mollet Pedala segueixen denunciant que les mesures contra la contaminació a la comarca són “més que insuficients”. “Ara acaba d’entrar en vigor l’ordenança Mollet ciutat 30 km/h i des de l’Ajuntament només s’han posat uns quants cartells per assegurar-ne el compliment”, lamenta el portaveu d’aquesta entitat, Albert Rodríguez.

Fa anys que des de Mollet Pedala lluiten perquè es faci un carril bici que uneixi les ciutats vallesanes i que serveixi d’eix per anar a treballar. Els ambientalistes molletans també consideren que una solució al trànsit de cotxes seria fer un conveni de mobilitat amb les empreses “que les obligui a activar autobusos o mobilitat sostenible per als seus treballadors”. En aquesta línia, opinen que s’hauria de fer un control més exhaustiu de les emissions de partícules contaminants provinents de les indústries.

Tant Rodríguez com Medina asseguren que el principal factor contaminant a la comarca és l’automoció i el motor. “No serveix de res fer projectes de protecció ambiental quan, per una altra banda, s’està afavorint la continuïtat del Circuit de Catalunya, s’està fent l’ampliació de 6 carrils de la C-17 i promovent el quart cinturó”, argumenta Medina, que creu que les polítiques municipals vallesanes segueixen anant en direcció contrària del que hauria de ser un model sostenible. De fet, considera que s’hauria de promoure models urbanístics que acollissin la indústria a les ciutats i evitar les mobilitzacions laborals obligades. “S’ha de deixar de posar la catifa vermella al lobby del motor”, conclou Medina.

Per últim, des de la plataforma Perquè no ens fotin el tren recorden a Línia Vallès que el setembre es van eliminar sis trens entre Granollers i l’Hospitalet.