S’ha obert el debat de com convèncer els que es desplacen diàriament a la feina, les escoles i els negocis del centre de Barcelona per evitar la contaminació atmosfèrica de la ciutat. L’Ajuntament de la capital ha optat, en principi, per la més fàcil: prohibir als cotxes amb etiquetes/matrícules antigues circular per la ciutat.

És de pensar que serà la primera provisió i que li seguiran d’altres que poden ser també molt efectives. Que els creuers que visiten el port es connectin a la xarxa elèctrica. Retirar de la circulació tots els autobusos, taxis i serveis de repartiment que van amb motors de combustió i es promocioni la instal·lació de troleibusos elèctrics. Reforçar la trama de metro i la freqüència en hores punta. Ampliar la xarxa de trens de rodalia i que la línia de Puigcerdà es desdobli. Traslladar el tren de la costa del Maresme, soterrat, per la vora de l’autopista C-32, amb estacions amb aparcament, pels milers de cotxes de gent que treballa o estudia a Barcelona. Situar a l’actual traçat del tren de la costa un tramvia, carrils bicicleta i passeig de vianants. Tren orbital Mataró-Vilanova i la Geltrú, passant per Granollers, Sabadell, Terrassa, Martorell i Vilafranca del Penedès. Allargar la Línia 2 del metro fins al Masnou i metro lleuger des de Pompeu Fabra fins a l’hospital Germans Trias.

Com és natural, aquestes propostes no es resolen d’avui per a demà. S’ha d’establir un criteri de prioritats, calendari en temps i pressupostos, en què es comprometin totes les administracions afectades. Així es faci!