Els gasos que emeten els cotxes són el principal origen de l’ozó troposfèric, que té greus conseqüències per a la salut. Foto: Arxiu

Durant els últims mesos els ciutadans s’han acostumat a sentir el concepte “episodi de contaminació atmosfèrica”, un moment puntual en el qual la pol·lució supera els valors recomanables per a la salut. L’última vegada va ser a principis de novembre, quan les administracions van aconsellar, entre altres, no agafar el cotxe, moure’s amb transport públic i no fer exercici físic a segons quines zones de Barcelona i la seva àrea metropolitana. El focus es posa sovint sobre les partícules en suspensió (PM10) o el diòxid de nitrogen (NO2). Però no són els únics perills.

Ecologistes en Acció va presentar un estudi a finals d’octubre on alertava dels riscos de l’ozó troposfèric, que es forma a partir dels contaminants que es generen principalment a dues zones del país: als Vallesos i al Baix Llobregat. Aquests contaminants provenen de l’alta intensitat del trànsit, l’activitat industrial de la zona i del transport marítim del Port de Barcelona.

LA SOLUCIÓ: MENYS COTXES
L’investigador de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGLOBAL), David Rojas, confirma a aquesta publicació la importància d’aquesta qüestió. “Calen solucions” respecte a l’ozó, creu, tot i que reconeix que la principal “amenaça” són les partícules en suspensió, les quals augmenten “quan més cotxes circulen”.

De fet, Rojas assegura que la densitat de circulació és el principal problema a combatre a l’àrea metropolitana. Per aquesta raó, proposa diverses vies per tal de reduir-la, com ara potenciar l’ús del transport públic i els vehicles híbrids, promoure l’ús de la bicicleta i fomentar que els ciutadans vagin a la feina caminant.

Rojas reconeix, però, que per arribar a aquest punt calen polítiques urbanístiques diferents que “facilitin la mobilitat sostenible” i que “apropin les àrees residencials a les zones de feina”. D’aquesta manera, sosté Rojas, “les persones no farien servir tant el cotxe i, per tant, es reduirien les emissions”.

Pel que fa als cotxes híbrids, l’investigador considera que “són un començament” per reduir els gasos emesos –l’ozó, per exemple–, però reitera que “no es tracta d’una mesura definitiva” si no va acompanyada d’una política urbana “més sostenible”.

 

L’AMB crea un protocol per a
dies amb alta contaminació

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va presentar el mes passat un protocol d’actuació per posar en marxa durant els episodis d’alta contaminació atmosfèrica. L’ens l’aplicarà durant moments de màxima concentració de diòxid de nitrogen o de partícules en suspensió, dos dels contaminants més nocius per a les persones, els quals solen superar a la corona metropolitana els límits establerts per la Unió Europea.

Aquesta iniciativa contempla una campanya de comunicació i sensibilització dels ciutadans per tal d’oferir consells i recomanacions. A més, implementarà mesures puntuals –d’acord amb les competències de l’AMB en transport, taxi i medi ambient– adreçades a reduir el trànsit privat i que es podran intensificar a mesura que augmenti el risc.

“L’elevada contaminació ambiental esdevé una problemàtica estructural a l’àrea metropolitana”, va afirmar el vicepresident de Mobilitat de l’AMB, Antoni Poveda, durant la presentació del protocol, on també va reclamar a l’administració de l’Estat i a la Generalitat que “abordin urgentment actuacions pendents”.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram