
Lozano (dreta) amb el president del Consell Territorial de l’ONCE. Foto: ONCE
Desplaçar-se des de Ripollet fins a Barcelona amb ceguera o amb una discapacitat visual greu és tota una odissea. Així ho narra el ripolletenc invident i locutor de la ràdio local Antonio Lozano en el seu relat Soc a casa, amb el qual ha guanyat el 27è premi literari Roc Boronat -convocat per Once Catalunya- en la categoria de narrativa curta. El jurat ha destacat la ironia de la narració del viatge, descrit com si fos una carrera d’obstacles.
“Un trajecte com és anar a Barcelona a treballar, que per a qualsevol és substancial, per a nosaltres és una aventura, perquè sempre hi ha coses inesperades”, assegurava Lozano després de rebre el premi. Com a exemple dels obstacles que troba parlava de “la gent al metro, branques d’arbre o unes obres inesperades”.
Sobre la seva ironia, Lozano assegurava que la fa servir habitualment perquè acostuma a prendre’s els problemes amb humor. “Quan surts al carrer sempre trobes alguna cosa amb què emprenyar-te, però intento no pensar en el que no puc fer i centrar-me en el que sí que puc fer, perquè no em veig capaç d’arribar a casa, tots els dies de la meva vida, emprenyat”, assegurava.
Més enllà d’aquest premi, l’escriptor i periodista cerdanyolenc Toni Rodríguez ha guanyat el Roc Boronat de novel·la.