
D’esquerra a dreta, Muñoz, Garcés i Vinardell. Foto: Ajuntament
A Catalunya, un 47% de la població utilitza el castellà com a llengua habitual i, de fet, un 40% de catalans se senten identificats amb aquest idioma, davant d’un 33% de la població que utilitza el català com a llengua habitual i d’un 30% que s’identifica amb l’idioma. Així ho mostra la darrera enquesta d’usos lingüístics de la població, publicada per la Generalitat a mitjans de febrer. Aquesta fa palesa una situació de retrocés del català, que el 2003 era la llengua habitual del 46% de població i amb la qual s’identificava el 44%. En aquest context, l’Ajuntament de Barberà ha decidit mostrar el seu compromís amb l’impuls de la llengua catalana i ha creat la Regidoria de Política Lingüística.
Segons detallen des del consistori, aquesta “té l’objectiu d’impulsar la normalització del català, fomentar la seva promoció en tots els àmbits i garantir l’accés a la formació en llengua catalana per a tota la ciutadania”. Està liderada per la regidora Gemma Vinardell, en coordinació amb el 5è tinent d’Alcaldia, Joan Muñoz, i es configura com una de les poques regidories del país dedicades al català. La més propera és la de la veïna Sant Cugat.
“Una aposta clara”
Algunes de les accions que es promouran des d’aquesta regidoria seran l’organització de cursos de formació per a persones adultes i nouvingudes, i la dinamització d’activitats culturals en llengua catalana. També vetllarà per l’aplicació del català en l’acció de govern a la ciutat i en l’administració municipal, així com en tots els espais relacionals de Barberà, tenint en compte que el castellà acostuma a ser l’idioma més utilitzat per una part destacable de la ciutadania.
Per a l’alcalde, Xavier Garcés, aquest pas “és una aposta clara per la defensa i promoció del català com a eina de cohesió i identitat”. Per això, ha celebrat la creació de la regidoria, com també ha fet Vinardell, que assegura que “el català és una part fonamental del patrimoni” i que “cal seguir treballant per fomentar-ne l’ús i garantir-ne l’aprenentatge”.