Els botiguers esperen que les vendes creixin aquest Nadal. Foto: Arxiu

Per al petit comerç, Nadal és la revàlida que mostra si s’està remant en la bona direcció o no. És l’època de l’any quan més es ven i que serveix per tancar-lo amb un regust de boca dolç o, com en els últims anys, amarg. Des de la patronal espanyola de comerç –la Confederació Espanyola de Comerç– van augurar a principis de novembre que la campanya d’enguany seria “la millor dels últims vuit anys”, en paraules del seu president, Manuel García-Izquierdo, que també va atrevir-se a preveure un 5% d’increment de les vendes respecte de l’any passat, un punt més que les previsions que es van fer aleshores.

Però què en pensen els botiguers catalans? Estem davant de l’autèntic i esperat “punt d’inflexió” que s’anuncia any rere any? “Les dades amb les quals treballem apunten en aquesta línia”, afirma a aquesta publicació Emiliano Maroto, secretari general de l’Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya (ABCC), que preveu que les vendes de Nadal creixin entre un 4 i un 5%.

“La gent està més animada”, diu Maroto, i afegeix que “si no és la millor campanya des de l’inici de la crisi, sí que serà una de les millors dels darrers anys”.

En aquest sentit, calculen que cada persona es gastarà aproximadament 600 euros. Tanmateix, alerta que cada cop més els regals de Nadal consisteixen en diners més que no pas en productes materials. Segons les dades de l’ABCC, aquest és el regal preferit dels homes, mentre que per a les dones és el segon, per darrere de roba i calçat.

L’únic neguit que tenen és que el Black Friday –el qual consideren que va ser un èxit– hagi avançat les compres de Nadal pròpiament dites. A més, Maroto avisa que aquesta tradició anglosaxona pot acabar convertint-se en l’inici no oficial de les rebaixes, a causa dels grans descomptes que s’hi ofereixen.

 

Xifres d’ocupació dispars
però força optimistes

Un altre dels aspectes positius de la campanya de Nadal és l’impuls de l’ocupació en el comerç, la qual, tot i ser estacional, augmenta exponencialment del novembre al gener a causa de la demanda de promotors de vendes, dependents, comercials o transportistes. Segons les previsions fetes públiques fins ara, aquest Nadal hi haurà un fort increment de l’ocupació respecte de l’any passat.

La previsió més optimista és la d’Adecco, la qual preveu que, només a Catalunya, es formalitzin 167.875 llocs de feina, el que suposa un increment del 15% en comparació amb l’any passat. Amb aquestes dades a la mà, és al Principat on més creiexerien les vendes a tot l’Estat.

Per altra banda, Randstad augura que a Catalunya es generaran 60.650 llocs de treball, 10.000 més que a Madrid i liderant el rànquing estatal. En aquest cas, l’increment seria de l’11% respecte de l’any passat.

Sigui com sigui, els experts calculen que el 30% dels nous llocs de feina que es crein seguiran durant les rebaixes.

Unes dades dispars però que obren la porta a un Nadal que, per fi, pot trencar la mala ratxa.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram