problemes manteniment blocs

També hi ha queixes pels problemes i el manteniment dels blocs. Fotos cedides

Els efectes de la guerra a Ucraïna i el consegüent augment del preu de l’energia impacta de moltes maneres en el dia a dia dels ciutadans. En el cas de tres edificis d’habitatges de protecció oficial d’Esplugues, ho ha fet a través de l’augment de les quotes del gas i de l’electricitat. I és que els veïns de les promocions de Gaspar Fàbregas i Roses, 63-65, Josep Maria Ventura, 14-16, i Juli Garreta, 1-3 –uns 60 pisos en total–, denuncien que l’empresa concessionària que gestiona els blocs els ha aplicat un augment de les quotes dels subministraments “abusiu” i de “dubtosa legalitat”. De fet, els imports que han de satisfer alguns veïns oscil·len entre quantitats més aviat minses i unes altres que poden assolir els 3.000 euros.

Diversos veïns dels edificis afectats expliquen a Línia Tres que el dia 22 de desembre van rebre una carta de la concessionària, Sermavi –que forma part del grup Visoren– en la qual se’ls informava que, en virtut al contracte signat, s’actualitzaven les tarifes relatives a l’energia i el manteniment dels immobles. A la mateixa missiva, a la qual ha tingut accés aquesta publicació, l’empresa al·lega que, malgrat la clàusula del contracte que els permet actualitzar les quotes, ho havien evitat fer fins al 2021.

La història, però, canvia el 2022, quan el preu del gas va patir un increment del 278%. A la carta, l’empresa recorda que no va repercutir la pujada a les factures, i que per resoldre el “gran dèficit” generat en els seus comptes, regularitzen les quotes a l’alça. Les pròximes i les de l’any passat. “Entenem que s’actualitzin les rendes, però no estem d’acord que es faci de manera retroactiva”, comenta una veïna en una conversa amb Línia Tres. “Volem transparència”, diu, ja que l’única justificació de l’augment és un document de la mateixa empresa. En una carta de reclamació a Sermavi, els veïns consideren que aquesta pujada és “nul·la” i que és un “abús amb ànim de lucre”. Pel que fa als pagaments més elevats, l’empresa proposa finançar-los fins a un màxim de nou mesos “al tipus legal vigent”, indiquen.

Reunió amb l’Ajuntament

Un dels veïns afectats, a més, recorda l’esperit social que ha de regir aquest tipus d’habitatges. “El càlcul de les factures també haurien de tenir un esperit social, perquè són bàsics”, afirma.

Per tot plegat, el 10 de gener els veïns es van reunir amb el primer tinent d’alcaldia, Eduard Sanz. “Hem posat el cas en mans del nostre equip jurídic per aclarir la qüestió”, informa Sanz a aquesta publicació, tot i que ja de primeres reconeix que la retroactivitat i el càlcul de l’increment de les quotes “no els encaixa”.

El regidor també lamenta “les formes i la contundència” del concessionari a l’hora d’informar els veïns a través d’una carta on s’assenyala que, en cas d’impagament “Sermavi es reserva el dret de prendre les mesures que considerin necessàries i d’instar les accions legals que escaiguin”. De moment, Sanz demana a l’empresa que posposi els terminis dels pagaments de la regularització fins que no s’aclareixi tot plegat. Els veïns, no obstant això, van sortir de la reunió amb una sensació agredolça. “L’Ajuntament ens ha escoltat, sí, però no ens ha donat solucions”, lamenta una veïna.

Fonts de Sermavi han justificat a Línia Tres la revisió a l’alça de les tarifes d’acord amb la pujada del preu del gas, i han al·legat que només estan aplicant allò que apareix en el contracte que van signar amb cada veí.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram