El RACC ha alertat que els aparcaments de les estacions de tren han de millorar per fomentar que la gent agafi el transport públic. Foto: Arxiu

Una part important de la lluita contra la contaminació de l’aire a Barcelona i l’àrea metropolitana passa per la reducció del trànsit rodat. En aquest escenari, hi ha una pota clau que falla. I és que el RACC ha alertat que els aparcaments propers a les estacions, els ‘Park & Ride’, estan en mal estat, no tenen prou capacitat i, a banda, en falten més.

L’estudi del RACC ha analitzat deu aparcaments dissuasius de diferents ciutats. Són els de Martorell, Badalona, Sant Joan Despí, Castelldefels, Barberà del Vallès, Castellbisbal, Montcada i Reixac, Terrassa Est, Mataró i Vilanova i la Geltrú. Hi detecta moltes mancances: falta de senyalització, manca de sistema de vigilància, poca il·luminació i una connexió deficient amb les estacions de tren, ja que en molts casos no hi ha itineraris segurs separats per als vianants. L’estudi també demana habilitar places d’aparcament cobertes per a motos i bicicletes i en zones vigilades. De fet, l’auditoria del RACC suspèn set dels 10 aparcaments i només aprova els de Sant Joan Despí, Castelldefels i Vilanova i la Geltrú.

DEMANDA CREIXENT
Al conjunt de la regió metropolitana de Barcelona només la meitat de les 127 estacions de tren tenen un aparcament d’aquest tipus. Si es miren els 36 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la xifra creix i gairebé un 80% de les 53 estacions que hi ha tenen aparcament. La realitat, però, segons el director de la Fundació RACC, Lluís Puerto, és que estem davant d’una xifra “clarament insuficient” per absorbir la demanda creixent dels ‘Park & Ride’, que són “fonamentals per facilitar l’ús del transport públic, reduir la congestió i millorar la qualitat de l’aire”.

Aquest és l’escenari quan falta poc més d’un any perquè la restricció d’entrar a Barcelona per als cotxes més contaminants sigui permanent, ja que la mesura entrarà en funcionament a partir del gener del 2020 i es calcula que afectarà uns 100.000 cotxes que entren i surten de la capital diàriament. Durant la presentació de l’estudi, Puerto també va afirmar que, si no es produeix una millora d’aquí a un any, la situació serà més “crítica”.

 

Barcelona: 345 morts
el 2017 per contaminació

La importància de la lluita contra la contaminació de l’aire es fa evident si es miren les xifres que aporta l’estudi anual sobre la salut a la ciutat de Barcelona. El document referent al 2017, presentat recentment, assenyala que només a la capital catalana van morir 354 persones per causes relacionades amb l’excés de partícules contaminants a l’aire.

L’informe inclou per primera vegada una estimació sobre la mortalitat a causa de la mala qualitat de l’aire. A banda de la xifra que fa referència al 2017, l’estudi, que elabora l’Agència de Salut Pública de Barcelona, també proporciona dades d’anys anteriors. La realitat és contundent: entre el 2010 i el 2017 hi va haver una mitjana de 424 morts anuals a causa de l’excés de partícules contaminants.

Segons la comissionada de Salut, Gemma Tarafa, aquestes dades demostren que cal augmentar la lluita contra la contaminació que provoquen els cotxes, a banda de les mesures puntuals en casos d’episodis de contaminació: “Si no reduïm els cotxes, no reduirem l’impacte que això té sobre la salut”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram