La contaminació de l’aire a l’àrea metropolitana és provocada principalment pel trànsit rodat. Foto: Robert Ramos

“La contaminació a l’àrea metropolitana de Barcelona és un problema important?”. Aquesta és la principal pregunta d’una enquesta feta per l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) que ha obtingut un 95,7% de respostes afirmatives. La mateixa pregunta, feta fa cinc o 10 anys, segurament hauria tingut una resposta diferent, però ara, si alguna cosa és evident, i així ho confirma aquesta enquesta, és que la ciutadania ha pres consciència sobre el problema que representa la contaminació.

El ‘Sí’ a aquesta pregunta és generalitzat en tots els segments de població analitzats, tant a Barcelona ciutat com a la resta de l’àrea metropolitana. Tampoc hi ha diferències entre els grans municipis i els de menys de cent mil habitants.

És evident, doncs, que la conscienciació sobre aquesta problemàtica ha crescut molt. Més enllà d’això, però, l’enquesta analitza com veu la gent l’aposta per aplicar restriccions als vehicles més contaminants durant els episodis de contaminació que han decidit l’AMB i l’Ajuntament de Barcelona. Segons les xifres, el 84% dels enquestats està d’acord amb les restriccions quan hi hagi episodis de contaminació atmosfèrica. Pel que fa a la seva notorietat, el 57% dels enquestats la menciona quan se’ls pregunta per les mesures impulsades per reduir la contaminació.

Tot plegat ha provocat que el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB i alcalde de Sant Joan Despí, Antoni Poveda, afirmi que des de l’AMB valoren “positivament que s’hagi evidenciat i generalitzat entre la ciutadania la preocupació sobre la contaminació atmosfèrica, un pas fonamental per combatre-la”.

Qui té molt a dir en tot aquest debat és la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, que aglutina una gran quantitat d’entitats i que fa anys que lluita per una mobilitat sostenible i saludable de persones i mercaderies. Respecte a les xifres que mostra l’enquesta, una de les portaveus de la plataforma, Maria Garcia, afirma que “la població ja està conscienciada” i que “en l’àmbit polític i científic ja hi havia un consens sobre el problema de contaminació de l’aire i ara també hi és en l’àmbit ciutadà”. Ara, afegeix Garcia, toca “buscar els camins” per solucionar “un problema que és de salut pública”.

És en aquest punt on des de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire creuen que queda molta feina per fer i descriuen com a “insuficient” la restricció dels vehicles més contaminants durant els episodis de pol·lució”. Garcia recorda que d’episodis així “a Barcelona pràcticament no n’hi ha” i insisteix que cal posar el focus en la “densitat de vehicles que hi ha a la capital catalana, que és la més alta d’Europa”. “S’ha d’avançar en mesures restrictives, com ara el peatge urbà i la restricció real de cotxes contaminants, ja que no es té en compte el frau del dièsel ni el fet que només hi ha una part petita dels cotxes dièsel que tinguin l’última tecnologia Euro 6, que és la menys contaminant”, afegeix Garcia.

Aquestes mesures transformadores sempre generen controvèrsia social, però des de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire recorden que la Llei del Tabac ha de ser un mirall. “Ara ningú eliminaria la prohibició i amb la contaminació hi ha d’haver responsabilitat política per prendre decisions perquè tenim un problema”, conclou Garcia.