El Trambaix al seu pas pel centre d’Esplugues. Foto: Arxiu

El Ple de Barcelona ha dit no a la unió dels tramvies, la qual ha entrat en via morta. La proposta que ha rebutjat el plenari barceloní era un protocol entre l’Ajuntament de Barcelona i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) perquè el Trambesòs arribés a la plaça Verdaguer de la capital catalana des de les Glòries.

Per tant, la desitjada unió dels tramvies i, d’aquesta manera, la del Baix Llobregat i el Barcelonès Nord, haurà d’esperar. Només Barcelona en Comú, PSC i el regidor Gerard Ardanuy hi han votat a favor. ERC, que portava al seu programa electoral la unió de les dues línies, va votar-hi en contra, malgrat la pressió que havia rebut de l’entorn dels comuns perquè donés el seu vistiplau al projecte.

En un comunicat conjunt de les agrupacions locals republicanes de Barcelona i de vuit municipis més de l’àrea metropolitana –entre ells Esplugues, Sant Just Desvern i Sant Joan Despí–, el partit rebutja la proposta del consistori barceloní perquè considera que la inversió pública que s’hi destinaria generaria “beneficis addicionals a un operador privat”, TRAM en concret.

Tanmateix, els republicans sostenen que estan a favor de la unió de les dues línies del tramvia a través de la Diagonal.

“PARTIDISME”
Un dels primers que s’ha pronunciat sobre aquesta negativa ha estat la plataforma Unim els Tramvies, que en un comunicat ha denunciat que el debat sobre el model de gestió del tramvia “s’està utilitzant de manera tendenciosa, com a excusa”.

Per la seva banda, Ecologistes en Acció ha instat els polítics barcelonins a “abandonar el seu dialecte partidista per parlar en la llengua dels seus veïns”.

“SER SOLIDARIS I OBERTS”
La negativa barcelonina és un revés important per a la mobilitat a la comarca i la seva connexió amb altres territoris. En aquesta línia, el tinent d’alcalde d’Esplugues Eduard Sanz va lamentar la “complicada connexió” actual entre el Baix Llobregat i el Barcelonès Nord, durant una trobada de representants polítics metropolitans a favor de la unió. “Hem de ser més solidaris i oberts i tenir present que la mobilitat és una qüestió metropolitana i no local”, va remarcar.

 

Un tramvia sense columna
que s’amplia pels extrems

Mentre que Barcelona aparca, almenys de moment, la unió de les dues línies de tramvia, els seus extrems al Baix Llobregat i el Barcelonès Nord es fan més llargs. Per una banda, a Badalona està previst ampliar el recorregut del Trambesòs fins a arribar a l’estació de Rodalies, on s’ha de construir un intercanviador.

Per altra banda, l’any passat es va posar en marxa el projecte de connexió del Trambaix entre Esplugues i Sant Just a través del carrer Laureà Miró. L’objectiu d’aquesta acció és connectar de manera més directa els dos municipis, atès que ara el tramvia fa una volta per l’avinguda de Cornellà per pujar, posteriorment, per l’avinguda del Baix Llobregat cap a Sant Just Desvern.

Una ampliació de la línia pel carrer Laureà Miró permetria reduir el temps que triguen els santjustencs a arribar al seu municipi des de Barcelona i a la inversa.

A l’octubre l’Autoritat del Transport Metropolità va licitar l’estudi informatiu i aviat es redactarà el projecte.