El Trambaix fa 15 anys que connecta Sant Just, Sant Joan, Esplugues, Sant Feliu i Cornellà. Foto: Arxiu

El Trambaix està de celebració. Ara fa quinze anys que es va posar en servei aquesta xarxa de transport públic que uneix els municipis de Sant Just Desvern, Sant Joan Despí, Esplugues, Sant Feliu de Llobregat i Cornellà. I va ser en aquest últim on, a mitjans de setembre, es va celebrar l’acte institucional per commemorar els 15 anys de recuperació del tramvia, que es va fer al Museu de les Aigües.

TRANSFORMACIÓ DE L’ENTORN
Després de 15 anys, una de les coses més ben valorades de la implantació del tramvia és els canvis que ha provocat per allà on passa.

Per a Humberto López Vilalta, director general de Tram, aquest sistema de transport “millora el paisatge urbanístic” dels carrers per on passa, reduint el trànsit de cotxes, i això acaba repercutint en l’economia, ja que “revaloritza el comerç” d’aquestes zones.

Qui comparteix aquesta opinió és Ricard Riol, president de l’entitat Promoció del Transport Públic, que assegura que el tramvia suposa “una gran renovació per als carrers per on passa”.

PROJECTES PENDENTS
Una de les obres més ambicioses que ha d’afrontar el Trambaix aviat és la connexió entre Esplugues i Sant Just Desvern a través del carrer Laureà Miró. Aquesta obra permetria connectar millor aquestes dues ciutats amb el tramvia i, a més, reduiria els temps de viatge de diverses línies.

Segons López Vilalta, l’estudi informatiu que l’Autoritat del Transport Metropolità va licitar està “molt a prop de la seva finalització” i això permetrà avançar amb aquest projecte, tenint en compte les diferents opcions.

Per a Riol, aquest canvi “seria molt útil per millorar la competitivitat” del servei, ja que reduiria el temps de durada del trajecte actual i això faria que el tramvia fos més atractiu per a usuaris de zones com Sant Just o Sant Feliu.

A més, també desfaria un error històric perquè, com explica el mateix Riol, en un principi el projecte ja contemplava que el tramvia passés pel centre però l’oposició dels veïns va fer que es canviés el recorregut.

“El tramvia ha democratitzat el transport amb Barcelona”

Qui parla d’aquesta manera és Ricard Riol, president de l’entitat Promoció del Transport Públic. Riol explica que el tramvia “és un transport públic contemporani que, si té bones condicions de trànsit, és molt bona alternativa”.

A més, Riol afegeix que gràcies a la xarxa que el Trambaix té a Cornellà, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Esplugues i Sant Feliu de Llobregat, “qualsevol ciutadà té un temps de viatge fins a la Diagonal de dotze minuts”.

Aquest bon servei també es va destacar a la festa d’aniversari dels 15 anys de Tram que es va celebrar al Museu de les Aigües de Cornellà, on es va dir que el tramvia és el transport públic més ben valorat pels ciutadans.

De fet, segons l’Estudi de Satisfacció de Viatgers que elabora la mateixa companyia, els usuaris del Baix Llobregat posen un 8,35 al servei. Per línies, els més satisfets són els que fan servir el ramal de la T1 i la T2, que els posen un 8,29 de nota. Poc per sota queda el ramal de la T3, a qui els usuaris posen una nota de 8,22.