Les motos representen el 30% del parc mòbil de la ciutat i es fan servir en el 34% dels desplaçaments. Foto: Arxiu

El 2014 no ha estat un bon any per a la sinistralitat viària a la ciutat, especialment pel que fa a les motos. Mentre que el 2013 la xifra total de morts va ser de 22 –la més baixa de la història–, l’any passat va ascendir a 31, 17 dels quals van ser de conductors o passatgers de motocicleta o ciclomotor. L’any anterior aquesta xifra va ser d’11.

Les xifres les va presentar el passat dia 11 de gener el primer tinent d’alcalde de la ciutat, Joaquim Forn, que va afirmar que “no són les dades que ens agradaria donar”. Pel que fa al cas de les motos, l’Ajuntament ja va posar en marxa fa uns mesos un pla de seguretat “després d’una setmana negra de setembre amb quatre morts”, va recordar Forn. El pla, que consta de 17 mesures per reduir la sinistralitat de motos i ciclomotors, té quatre punts principals: la sensibilització i la prevenció, una modificació normativa, la correcció de les pautes de comportament i l’anàlisi de la informació. Des del consistori es considera que una part d’aquests accidents tenen a veure amb la poca formació que tenen els motoristes, ja que quasi la meitat dels implicats en els accidents conduïen amb el permís B de cotxe.

ELS FABRICANTS DISCREPEN
Aquest diagnòstic ha provocat que el consistori estudiï demanar un replantejament del carnet tipus B+3, el permís de conduir que amb tres anys d’experiència permet l’ús de motos de 125cc. Aquesta possibilitat no ha agradat gens a l’Associació Nacional d’Empreses del Sector de les Dues Rodes, la patronal ANESDOR, que recentment ha demanat al consistori, a través del seu president, José María Riaño, que no prengui mesures basades en “una anàlisi precipitada”. Segons Riaño, cal fer “una anàlisi ponderada i veure realment on existeixen els accidents”, al mateix temps que recorda que les motos de 125cc són les més involucrades en accidents perquè representen la majoria del parc mòbil de motos de la ciutat.

Qui també ha fet una anàlisi sobre els accidents de moto i com prevenir-los és el RACC. L’entitat apunta en diferents direccions a l’hora de buscar l’origen de la sinistralitat d’aquests vehicles i conclou que “les causes immediates dels accidents” són “el gir indegut, la no obediència dels semàfors i les distraccions”. En menor mesura també ho són “la desobediència d’altres senyals i els canvis de carril mal fets”.

Luis Puerto, responsable tècnic de la Fundació RACC, explica a aquesta publicació que aquest repunt dels accidents és “molt negatiu i molt preocupant” i recorda que “durant aquests anys de crisi el parc de motos ha crescut en 30.000 unitats”. Sobre la proposta de l’Ajuntament de revisar la normativa sobre el carnet tipus B+3, Puerto afirma que des del RACC es “comparteix” la demanda.

El club automobilístic també alerta sobre l’envelliment del parc de motos de la ciutat, on el 45% d’aquestes tenen més de 7 anys. Per canviar aquesta situació, l’entitat considera que s’haurien d’augmentar les ajudes a la compra, millorar el sistema de seguretat de les motos i incentivar les motos elèctriques.

GRAN ACORD
L’alcalde de la ciutat, Xavier Trias, i més de 20 entitats vinculades amb la mobilitat van signar el passat dimarts 13 de gener l’Acord Ciutadà per a una Barcelona sense accidents de motos. Durant la roda de premsa prèvia a la presentació de l’acord, Trias va qualificar el 2014 com un “any negre, un desastre” pel que fa als morts per accident sobre dues rodes. D’aquí a un any, quan es torni a fer la mateixa valoració, caldrà veure si les mesures preses hauran tingut l’efecte desitjat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram