L’equip de consellers i conselleres de districte d’ERC a Sarrià-Sant Gervasi

Desembre 2020. El mandat municipal ja compta amb un any i mig de recorregut. Els mesos se succeeixen i, amb ells, els plenaris, les audiències públiques i els consells de barri que, malgrat la pandèmia pel mig i d’una manera descafeïnada, també s’han anat celebrant.

Una de les demandes que el grup d’ERC vam fer al plenari de constitució del consell del districte va ser que aquest no fos un altre mandat perdut per a Sarrià-Sant Gervasi. Vam demanar un salt qualitatiu en l’acció de govern al llarg d’aquests quatre anys.

Tanmateix, fa mesos que busquem quin fil conductor del mandat ens proposa el govern municipal per a Sarrià-Sant Gervasi, i el cert és que no el trobem.

Creiem que n’hi ha un que hauria d’haver marcat l’acció de govern i que la pandèmia no ha fet més que ressaltar-ne la necessitat. És un denominador comú en tots els barris del districte i que apareix a cada espai de participació: la millora de la mobilitat i l’espai públic dels barris del districte.

Aquesta és sens dubte una assignatura pendent al districte. La llista de carrers expulsa-vianants dels nostres barris és llarga i creix a mesura que veïnes i veïns prenen consciència de la distribució tan poc equitativa de l’espai públic entre vianants i vehicles.

És ben sabut que els carrers amb voreres àmplies i els de prioritat invertida, on els vehicles de motor gairebé haurien de passar desapercebuts, deixant tot el protagonisme a qui es mou a peu o en bicicleta, són un element clau per fer barri.

De projectes, ja se n’han pensat i projectat. És el cas, sense anar més lluny, de la superilla de Sant Gervasi-Bonanova, un exemple de treball veïnal i de districte per fer que l’antic nucli de Sant Gervasi deixi de ser hostil per als vianants. Però, què se n’ha fet de la superilla? Les darreres notícies són que el projecte es quedarà en un calaix, esperant temps “millors”.

Quins temps més pertinents que els actuals per fer intervencions en l’espai públic?

No volem intervencions tímides com la del carrer Ballester, que no acaba de solucionar l’excés de trànsit de pas a la zona del Putxet sud. No volem que es torni a deixar pendent la reforma del darrer tram del carrer Balmes, o que els carrers amb pendent i plens de cotxes dels entorns del Parc de Monterols (una zona amb molts serveis d’atenció sanitària i centres educatius) no apareguin en cap pla d’intervenció de millora de l’espai públic.

Volem projectes com el de la pacificació anunciada als carrers del voltant del mercat de Tres Torres, que celebrem. Mesures com aquesta són necessàries de manera generalitzada al nostre districte, i no testimonials. Si ens quedem a mig camí, o tot just a l’inici, no es produirà el salt qualitatiu que cal.

Aquest és el cas del carril bici de la via Augusta. Un carril que tan sols té sentit si connecta els barris i permet una comunicació de punta a punta del districte i no si es queda, com fins ara, a la Riera de Cassoles (malgrat que el tram inicial promès era fins a la plaça Molina).

La pandèmia de la Covid-19 ha fet més vigent que mai el valor de la proximitat. El govern municipal l’ha de facilitar, també tenint en compte que no tothom es pot desplaçar còmodament a peu, especialment en un districte amb zones de pendents pronunciats.

Per això, aquest fil conductor que demanem que entomi el govern també ha de contemplar una alternativa de transport públic de proximitat per a les persones amb mobilitat reduïda (o que simplement van carregades amb la compra o empenyen un cotxet o una cadira de rodes) que els faciliti l’accés als serveis principals.

Millorar la mobilitat, doncs, és també implantar noves línies de bus del barri (com ara la que manca al Farró i Galvany per accedir al CAP Adrià, l’Hospital Plató, el CC Can Castelló i Serveis Socials de Sant Gervasi, entre d’altres), o de plantejar-les millor (quin sentit té un bus de barri com el de Les Planes que no t’atansa al casal de barri o que no va sincronitzat amb l’horari escolar?).

Llegint aquest article, a moltes persones els pot sorprendre que es reivindiqui que el govern municipal estiri el fil de la mobilitat i la millora de l’espai públic, ja que això és el que diu defensar amb vídeos promocionals a vista d’ocell. El que demanem és que la mirada també arribi als carrers de Sarrià-Sant Gervasi i que no hi passi de llarg.

per Mercè Amat, consellera portaveu d’ERC al districte de Sarrià-Sant Gervasi

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram