Foto: Eduardo Corria

Albert Batlle atén Línia Sarrià quan encara no fa dos mesos que és el regidor del Districte. La seva responsabilitat en matèria de seguretat marca l’actualitat i no defuig la qüestió, però al mateix temps vol deixar molt clar que serà un regidor de Sarrià-Sant Gervasi actiu, que trepitjarà molt el carrer i que escoltarà els veïns.

Amb les responsabilitats que implica la tinència d’alcaldia de Seguretat, ja es podrà dedicar al Districte com voldria?
I tant. Crec que una tinença d’alcaldia tan arrelada al territori com és la de Seguretat també ha de tenir una responsabilitat al mateix territori. La problemàtica de la seguretat és al conjunt de la ciutat i l’obligació de trepitjar el carrer, no només al districte on soc regidor, hi ajuda. I ho estic fent.

Aquest estiu s’ha vist que l’àmbit de la seguretat li depara molts reptes. El preocupa poder tenir el temps necessari per a Sarrià-Sant Gervasi?
El temps és el que és i el dia té 24 hores i no 26, però ens ho arreglarem. En el passat, quan vaig ser regidor durant 20 anys, vaig tenir responsabilitats compartides sovint. Vaig ser durant 16 anys regidor d’Horta-Guinardó i en moltes ocasions vaig compartir la regidoria amb altres responsabilitats, potser no tan intenses com ara amb la tinença d’alcaldia de Seguretat, però també déu-n’hi-do.

De seguida parlem del districte, però voldríem que ens valori les paraules de Colau dient que vostè, quan va parlar de crisi de seguretat a la ciutat, no era conscient de l’afirmació que feia.
Vaig entendre perfectament el que deia l’alcaldessa. Estem dient tots el mateix, però hi ha hagut un cert interès, gairebé morbós, per part d’alguns mitjans de buscar contradiccions entre nosaltres, però també respecte del que ha dit el director general de la policia. Tots som conscients que existeix un problema de seguretat i a partir d’aquí es pot adjectivar de la forma que es vulgui. En el meu cas soc conscient de les declaracions que vaig fer, on vaig dir que superarem aquesta crisi de seguretat. Podia dir crisi, problema… Em sembla que és un debat absolutament gratuït i farragós. Barcelona té un problema de seguretat i hem de posar els mitjans per solucionar aquesta situació, que no és nova ni única.

Per tant creu, com va dir l’alcaldessa, que hi ha una campanya contra Barcelona per exagerar la inseguretat?
Defujo qualsevol interpretació paranoica, però és cert que hi ha hagut alguns moments que s’ha atacat la reputació de la ciutat. Barcelona és una ciutat potentíssima i suposo que algunes coses no agraden als nostres competidors. Però vaja, tenim la capacitat de superar la situació i, per tant, em preocupa relativament. De les declaracions de l’alcaldessa hem de retenir que Barcelona no és com algú ens la vol pintar.

Per tancar el tema, doncs, no es va sentir desautoritzat per Colau, com es va publicar.
En absolut. Amb l’alcaldessa hi parlo sovint.

Però fa un moment ens deia que va parlar de crisi de seguretat de forma conscient.
Ara no m’agafin una altra vegada per les paraules. L’afirmació famosa la vaig fer en el context del que la mateixa alcaldessa va dir. I, de veritat, demano que acabem amb aquesta història perquè comença a ser emprenyadora. Parem ja amb aquesta història perquè no té la més mínima importància.

“Hem d’intentar disminuir el transport privat buscant hàbits diferents”

Parlem del districte. Li preguntàvem pel temps que tindrà per a Sarrià-Sant Gervasi perquè en el mandat anterior…
[Interromp la pregunta]. Hi va haver una desatenció respecte al districte.

Això és el que li volíem comentar. Algun dels regidors també tenia responsabilitats importants a la casa gran i, fins i tot, es va parlar de “regidor absent”. Pot garantir que amb vostè no passarà?
Home, no puc garantir que algú se senti desatès, però pel que fa a la meva presència al districte, per descomptat que hi seré.

El PSC va ser la quarta força més votada al districte. Com ha rebut el veïnat el fet de tenir un regidor del quart partit?
Fa molts anys que el regidor forma part de la majoria que governa. No crec que sigui un tema problemàtic. Jo seré el regidor de tots els ciutadans i el cartipàs el vull fer amb diàleg amb totes les forces polítiques.

El març set associacions de veïns es van unir en una coordinadora per exigir més inversions i denunciar, deien, que el districte és el més maltractat pel consistori. Què els pot prometre?
Prometre, poques coses. El districte històricament arrossega una situació pressupostària que no és bona. Durant anys es va fer una ciutat on hi havia dèficits importants amb zones molt degradades. A mesura que les desigualtats s’han anat equilibrant, hi ha d’haver més atenció per als districtes que van fer un esforç de generositat.

Pel que fa als equipaments, el passat mandat l’oposició va denunciar que hi havia una desena d’espais en desús. Els reactivarà?
Els hem de posar en ús, sí. Hi ha el cas, per exemple, del dipòsit del Rei Martí l’Humà. També hi ha equipaments que són de difícil adaptació a usos, però hem de dinamitzar-los. I d’altres que tenen una vocació molt determinada i que s’han de posar en marxa, com la nova biblioteca o la casa Muñoz Ramonet.

“Existeix un problema de seguretat i a partir d’aquí es pot adjectivar com es vulgui”

Un altre tema que preocupa el veïnat és la mobilitat. Quina estratègia se seguirà? El passat mandat hi va haver alguna polèmica amb els canvis a les línies del bus.
Soc un defensor del model de mobilitat, sobretot en superfície, que s’ha fet els darrers anys. La xarxa ortogonal de bus és un èxit, tot i que potser s’haurà de fer algun ajustament. També haurem d’estudiar la xarxa dels busos de barri, per exemple a les zones de Galvany i el Farró. I després intentar disminuir el transport privat buscant hàbits diferents.

A la gent se li ha de dir, d’una forma més contundent, que no agafi tant el cotxe?
S’ha de fer molta pedagogia i els hàbits costa molt canviar-los. Tot i que els problemes de mobilitat de Barcelona no són de la ciutat en si, sinó de l’accés des de l’àrea o regió metropolitana. Després hi ha l’L9 del metro que, tot i que no em faig massa il·lusions, beneficiarà molt el districte. L’any 2029 la Sagrada Família i l’any 2030, l’L9 [somriu].

El mandat passat la gestió dels residus també va ser protagonista. El model de recollida selectiva del nucli antic de Sarrià està previst estendre’l a més zones?
Tant de bo. Aquí cal fer un homenatge als veïns. Els hàbits costa de canviar-los, però la gent s’hi ha adaptat perfectament. A Sarrià aquest model ja és irreversible i al mateix districte hi ha altres zones, com el Farró, que tenen una morfologia semblant a la de Sarrià i se’n podria parlar.

Pel que fa a parcs i zones verdes, fa uns dies celebrava a Twitter la transformació del Turó Park. Entenem que comparteix la prohibició que hi vagin els gossos.
El Turó va tenir un ús intensiu i abusiu per molts motius, i també una deixadesa de l’Ajuntament. La decisió que es va prendre és correcta perquè estem parlant d’un jardí gairebé monumental. Sobre les queixes de la zona nova per als gossos de Piscines i Esports, ho haurem de mirar.

Pel que fa als barris de muntanya, com trencarà la sensació de marginalitat que tenen els veïns?
Cal parlar de com els ordenem més des del punt de vista urbanístic. I pel que fa a l’accés a serveis, el fet de ser barris de muntanya suposa una complexitat. Va ser el primer lloc que vaig visitar per simbolitzar que hi ha una complexitat que anirem tractant.

El districte, en els darrers temps, ha estat escenari de manifestacions espanyolistes amb incidents. Amb el calendari polític i judicial que ens espera, el preocupa que es puguin reproduir aquests incidents?
Quan s’han produït, s’han reconduït. Demano que hi hagi un control de les emocions desbordades. En tots els sentits.