M’arriben notícies de fonts mitjanament fiables que s’està estudiant la viabilitat d’organitzar una nova xarxa de periòdics locals gratuïts per a tota l’àrea metropolitana. Aquesta iniciativa editorial estaria molt vinculada a l’entorn de Xavier García Albiol, il·lustre alcalde de Badalona i figura emergent del PP, i comptaria amb la força industrial de La Gaceta i Intereconomía. Tota la cadena de nous periòdics locals –es parla d’una vintena– serien bilingües i disposarien de tiratges de vertigen. Fins i tot, ha transcendit que l’empresari i especulador Miguel Duran, tertulià d’El gato al agua, podria estar-hi parcialment vinculat, ja que ha mostrat públicament el seu interès d’abordar una iniciativa similar.

L’operació, lògicament, pretén fixar posicions ideològiques afins al PP per tal de donar suport a les alcaldies de municipis com Badalona i Castelldefels, entre d’altres, i contribuir a crear les bases d’un creixement electoral sostingut a l’anomenat el cinturó vermell, des de l’Hospitalet fins a Granollers, passant per Barcelona ciutat i els seus 73 barris.

Una iniciativa editorial aparentment tan vinculada a un determinat partit només pot respondre a una clara i evident intencionalitat: el PP necessita mitjans afins a Catalunya i el graner d’electors a l’àrea metropolitana és massa sucós com per no ficar-hi cullerada mediàtica. Les òptiques locals i els canals gratuïts són eines molt útils per construir mirades diferents, més properes, i captar així noves parròquies entre els desencantats i els extremistes.

Tot i que la notícia no es pot confirmar –ni s’espera que es faci– no puc amagar la meva perplexitat per aquesta nova aventura editorial. Cal dir que des del Grup Comunicació 21 ja s’ha visualitzat la major (i premiada) xarxa de periòdics de proximitat a part de l’àrea metropolitana, especialment als districtes de Barcelona ciutat, però també a Badalona, el Baix Maresme i el Vallès Oriental. I si la crisi no ens ho impedeix, la intenció és ampliar la xarxa amb noves edicions també al Baix Llobregat a curt o mig termini. Veurem, ara toca ser extremadament prudents i consolidar posicions.

Sento perplexitat davant la possibilitat que la informació sigui certa i, per tant, pugui arribar a prosperar una iniciativa empresarial tan descarada com aquesta, en clara competència amb una altra xarxa de publicacions locals a les antípodes ideològiques. Una xarxa que ja ocupa un espai de lideratge i centralitat als respectius territoris on opera i que s’ha guanyat a pols el seu espai.

És clar que estic convençut que els nostres futurs competidors, amb els que tard o d’hora ens haurem de disputar els nínxols dels mercats publicitaris locals (o no), poden considerar la xarxa del Grup Comunicació 21 una xarxa també partidista. Però en tot cas, de qui o de què? Partidista per defensar la llengua? O per donar veu a minories sense massa accés als diaris generalistes? O per connectar-nos editorialment a les grans reivindicacions nacionals? Aleshores sí, som partidistes i amb molt de gust.

Tenim 13 periòdics, sòlids, ben confeccionats, que arriben a territoris sovint oblidats, a barris i municipis on pràcticament no prospera res més. Arribem a zones mediàticament desateses, on la premsa de pagament comarcal està de retirada o simplement no ha aterrat mai. La competència ens estimula i, per tant, benvinguda sigui, però molt em temo que ens trobarem davant uns periòdics que miraran poc el compte d’explotació i molt les contribucions financeres dels qui els instrumentalitzaran políticament. Que preparin la butxaca: aviat descobriran que necessitaran més diners, intencions i ganes de les que han previst. Els estem esperant.

David Centol. Editor del Grup Comunicació 21.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram