Dissabte 9 de maig es va celebrar el dia d’Europa en unes condicions extraordinàries: gran part de la ciutadania de la Unió confinada i amb una incertesa considerable sobre com respondrem a les conseqüències sanitàries, humanes, socials i econòmiques de la Covid-19.

La resposta europea ha seguit la lògica característica de la Unió: aquelles institucions que estan més aïllades de la influència dels Estats tenen més marge de maniobra per a adreçar les necessitats de la ciutadania. Allà on els Estats tenen influència, el xoc entre posicions i interessos condueix al bloqueig. El Banc Central Europeu ha estat ràpid en reaccionar oferint crèdit per tal de garantir la liquiditat dels Estats. La Comissió Europea, malgrat els seus límits, va actuar ràpidament per a proposar l’activació de la clàusula d’escapament del pacte d’estabilitat i financer.

Al Consell Europeu, els Estats del nord van tornar a mostrar els seus recels davant el finançament directe de les polítiques per a fer front a la Covid-19 dels països del sud. Un recel que massa sovint ratlla la xenofòbia i que obvia l’estratègia de dumping fiscal en la qual alguns d’aquests estats -com Holanda, Irlanda o Luxemburg- han basat el seu creixement econòmic a costa de la resta dels Estats membres. No obstant, massa sovint algunes de les decisions que ha pres el govern de l’Estat espanyol en temps de Covid-19 -la subvenció de 15 M€ a fons perdut a l’oligopoli mediàtic televisiu o la campanya publicitària nacionalista i sectària amb la que es va iniciar l’estat d’alarma- i casos sonats de corrupció i manca d’exemplaritat, començant pels que afecten la Casa Reial, acaben alimentant aquests recels del nord d’Europa.

És clau que per fer front a les conseqüències econòmiques del confinament no es cometin els errors del 2008

És essencial que per fer front a les conseqüències econòmiques del confinament no es cometin els errors del 2008. De moment, les institucions europees no han aconseguit garantir que no s’emprendrà el camí equivocat de l’austeritat. S’ha suspès la condicionalitat dels mecanismes de rescat, així com els objectius d’estabilitat pressupostaria. Però la incertesa plana sobre què passarà quan es recuperi el pacte d’estabilitat. Suposarà això un retorn a les retallades per pagar el dèficit de la Covid-19? L’horitzó de retorn a 10 anys dels mecanismes de finançament proposats no és gaire esperançador. Recordem que la resposta a la crisi econòmica també va apostar per un moment keynesià global, que es va esvair massa ràpid per a donar pas a les polítiques d’austeritat que van carregar el cost de la crisi a les esquenes dels més dèbils.

Una mostra de com els interessos dels Estats impedeixen les solucions valentes que són imprescindibles per a reactivar l’economia la trobem en el poc ressò polític d’una proposta que ha sacsejat el debat acadèmic: la possibilitat que el BCE financi directament llars i famílies. A Catalunya, el vicepresident Aragonès se n’ha fet ressò, posant sobre la taula la necessitat d’una renda de confinament. Que el BCE asseguri la seguretat econòmica de la ciutadania confinada. És una proposta que té la virtut de rebaixar la càrrega fiscal dels estats del sud, però sense incrementar la discrecionalitat i arbitrarietat amb la que alguns Estats gestionen part de la despesa pública, i que augmenta el vincle entre les institucions europees i la ciutadania europea. Potser per això els Estats s’han mostrat poc interessats per una solució que beneficia la seva ciutadania però redueix la seva esfera de poder.

Si els models epidemiològics són encertats, a poc a poc la ciutadania europea s’anirà desconfinant. Però la UE roman permanentment confinada sota les regles de joc dels estats. El dia d’Europa ens recorda com la integració europea va transformar les relacions entre Estats i va contribuir a la reconstrucció després de la Segona Guerra Mundial. Si la UE vol sobreviure a la reconstrucció postpandèmia, l’hi caldrà recuperar aquest esperit transformador i internacionalista, prioritzant el debat ideològic supranacional a la negociació d’interessos intergovernamental.