Janet Sanz

Quan l’alcaldessa Ada Colau va proposar la reducció del 50% del preu del transport públic per fer front a la crisi energètica, molts van dir que una rebaixa així era impossible. Ara, encara no uns mesos després, s’ha demostrat que sí que era possible: de setembre a desembre la T-Usual costarà 20€ menys i la T-Jove 40€ menys. Ambdós abonaments redueixen el seu cost a la meitat, mentre que la T-Casual costarà un 30% menys.

Davant de l’actual emergència econòmica i climàtica, rebaixar temporalment el preu del transport públic era una mesura imprescindible. Primer, perquè és la manera d’evitar que les persones treballadores pateixin les pitjors conseqüències de la inflació i de l’augment del preu dels carburants. Segon, perquè demostra amb fets que la justícia social i la lluita contra el canvi climàtic han d’anar de la mà, i envia un missatge contundent: paga més qui més contamina. Tercer, i últim, perquè no estem davant d’un problema puntual sinó d’una crisi profunda, provocada per la dependència energètica del petroli i del gas, i només podrem canviar aquesta situació si totes les administracions aposten per una mobilitat descarbonitzada i pública.

Barcelona creu en el transport públic i treballa per millorar-lo amb mirada metropolitana i de país. Ho hem demostrat impulsant la rebaixa dels abonaments i congelant els preus en el pitjor moment de la pandèmia. Ho hem demostrat amb la connexió del tramvia per la Diagonal, que estalviarà l’entrada de 12.000 vehicles diaris a la ciutat, connectarà nou ciutats i guanyarà més de 200.000 nous usuaris. Ho hem demostrat amb l’ampliació de 60km de carril bus, consolidant la xarxa ortogonal i posant en marxa el bus a demanda a Torre Baró, a Montbau i a la Vall d’Hebron. Ho hem demostrat duplicant els quilòmetres de carril bici, creant 95 noves estacions de Bicing per arribar als barris sense cobertura i introduint 100 bicicletes elèctriques per afavorir els barris de muntanya.

Barcelona creu en el transport públic i treballa per millorar-lo amb mirada metropolitana i de país

No per casualitat, l’any 2023 Barcelona serà capital mundial del transport públic i l’any 2026 capital mundial de l’arquitectura. La transformació urbana que ja estem impulsant amb el pla Superilla Barcelona ha convertit la nostra ciutat en un referent internacional en la lluita contra el canvi climàtic: a la cimera del clima de Glasgow, Nacions Unides posava el model Superilla com un exemple a seguir per a la resta de ciutats del món. I una part essencial d’aquest model és tenir una xarxa de transport públic ràpida, eficient, amb capacitat i facilitat d’ús, que arribi a tots els racons de la ciutat i millori la mobilitat per anar a treballar, a comprar o a portar els nens a l’escola.

Però per avançar cap a un entorn urbà més saludable, més verd, més amable i amb un aire més net cal una revolució de la mobilitat que va més enllà de la nostra ciutat. L’impuls de Barcelona ha visibilitzat els dèficits històrics i els incompliments sistemàtics de la resta d’administracions i ara n’està accelerant els canvis. Necessitem més i millors Rodalies, amb actuacions que tinguin un impacte immediat, com l’ampliació de les andanes d’Arc de Triomf, que permetrà augmentar un 30% la capacitat dels trens. Necessitem que les estacions de la Sagrera i Sant Andreu Comtal no s’aturin. Necessitem que, després de 15 anys de retard, les obres de la línia L9 accelerin per tal d’obrir progressivament les estacions acabades, de Lesseps a la Sagrera. Necessitem que el corredor mediterrani segueixi a la velocitat actual, que ha avançat més en els últims dos anys que en l’última dècada.

Amb més de mil morts prematures anuals per contaminació i dades preocupants sobre els efectes del soroll dels cotxes en el desenvolupament cognitiu dels nens i nenes, la transformació de Barcelona no es pot aturar. En lloc de llençar diners en infraestructures antiquades, fent més carrils d’autopista o ampliant l’aeroport del Prat, necessitem una mobilitat adaptada als reptes del segle XXI, innovadora i sostenible.

Barcelona és la garantia que tot això passi, tant per la feina que estem fent a la ciutat com per la implicació i el nivell de col·laboració amb la resta d’administracions. És el que avui ens està demanant Europa i és el model que ha convertit Superilla Barcelona en un referent mundial de transformació urbana: una ciutat propera amb els barris ben connectats, on les persones i no els cotxes siguin les protagonistes.

Janet Sanz, tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram