L’ATM vol guanyar-se de nou la confiança dels usuaris. Foto: Ajuntament

El nombre de persones que cada dia fan servir el transport públic a Barcelona i l’àrea metropolitana ha caigut força d’ençà que va començar la pandèmia. Mentre que l’oferta es manté pràcticament igual que abans de l’arribada del coronavirus, la demanda actual equival aproximadament al 68% de les dades del 2019. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) està disposada a revertir la situació i recuperar el volum d’usuaris de fa un any i cinc mesos.

Per aconseguir-ho, ha fet un taller d’estratègies postcovid, del qual han sortit diverses iniciatives per tornar a guanyar-se la confiança dels usuaris. La majoria d’aquestes estratègies representen una “despesa econòmica assumible”, segons l’ATM. A més, per fer front a qualsevol possible alteració en la mobilitat causada per la pandèmia, l’ATM ha constituït un grup d’emergències.

A més llarg termini

D’altra banda, el Consell de Mobilitat de l’ATM ha aprovat definitivament el Pla Director de Mobilitat (PDM) 2020-2025, que ja ha permès posar en marxa algunes mesures, i ho té tot a punt per a l’aprovació definitiva del Pla Director d’Infraestructures (PDI) 2021-2030.

Entre els objectius d’aquest últim, hi ha l’increment de l’ús de mitjans de transport més sostenibles i la reducció de l’ús del vehicle privat en un 6,5%. El PDI també es proposa apostar per la integració dels sistemes de transport públic, creant 44 aparcaments i gairebé 10.000 noves places per facilitar i fomentar la intermodalitat. Altres objectius són reduir l’emissió de contaminants i minimitzar el consum d’energia i combustibles fòssils, mitjançant l’electrificació de més de 500 línies d’autobús.

La inversió total prevista al PDI és de 15.700 milions d’euros, entre els governs català i espanyol.