Una imatge amb un agent dels Mossos d’Esquadra detenint un presumpte carterista. Foto: Elisenda Rosanas / ACN

Una noia jove, turista, plora desconsolada. Parla amb el vigilant de seguretat, que li aconsella que doni de baixa les targetes i posi una denúncia en una comissaria. La noia s’endurà cap a Suïssa, el seu país, un bon disgust de record del seu viatge a Barcelona.

Aquesta és una escena real al metro de Barcelona. Concretament, la d’un dia entre setmana a la parada d’Urquinaona. La noia acaba de ser víctima del robatori d’un o una carterista. El cas no és un fet aïllat, més aviat el contrari.

J. P. és vigilant del metro i forma part del sindicat de vigilants privats ADN Sindical, el majoritari entre aquests tipus de treballadors. És el vigilant que ha atès la noia víctima del robatori. Mentre fa un petit descans de la seva tasca de patrullatge, J. P. –que demana mantenir l’anonimat– m’explica que la inseguretat al metro ha empitjorat últimament. “Fa 10 anys que treballo al metro de vigilant i et puc dir que ara és el pitjor moment”, diu.

VIGILANTS EN PRECARI
Aquest vigilant denuncia que el seu col·lectiu fa la feina “amb manca de seguretat, de personal, de preparació i de mitjans”. Explica que al metro hi ha uns 70 o 80 carteristes que van en grups de quatre o cinc persones. “Tu has vingut en una hora del dia tranquil·la, i tot i això fa un moment he fet fora dos carteristes i has vist el cas de la noia, però els caps de setmana hi ha molts problemes”, diu J. P.. Es queixa que han de patrullar sols, cosa que fa molt difícil de gestionar les situacions on hi ha violència pel mig.

Qüestionats per la precarietat que denuncien des d’ADN Sindical, des de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) responen que “els recursos destinats a la seguretat del metro han augmentat en els últims quatre anys, fins a arribar als 25,6 milions d’euros el 2018”. Al mateix temps, des de TMB apunten que “els fets de rellevància penal”, com són els robatoris o els furts, són “objecte de la seguretat pública, que opera al transport igual que a la via pública, amb patrulles d’uniforme o paisà, investigacions i recollint les denúncies dels viatgers”.

Des de l’ens també remarquen que es treballa “colze a colze” amb Mossos d’Esquadra i Guàrdia Urbana, ja que “es comparteix informació i els mitjans tècnics, com ara la videovigilància”. Per últim, afegeixen que el problema dels furts i la multireincidència “no és exclusiva del metro ni del transport públic”.

Tot i les explicacions de TMB, les xifres, realment, criden l’atenció. L’any passat els Mossos d’Esquadra van enxampar robant un total de 4.303 lladres al metro. 833 van ser detinguts (el valor del botí superava els 400 euros) i 3.470 van ser denunciats (el botí no arribava als 400 euros i no era delicte). Des de la policia catalana també es va posar en marxa a finals de l’any passat un nou mètode per combatre els robatoris al metro, que consisteix en què jutjats de la ciutat emetin ordres europees de detenció i entrega contra els delinqüents. De moment, tal com avançava Betevé fa uns dies, s’han pogut portar als jutjats 15 lladres detinguts en cinc països d’Europa diferents.

PATRULLES CIUTADANES
La inseguretat, no només al metro, va provocar fa uns mesos el naixement d’un col·lectiu anomenat Helpers, que es defineixen com una plataforma col·laborativa de seguretat ciutadana. Els seus integrants fan patrullatge ciutadà per denunciar robatoris.

A través del seu perfil a Twitter, Helpers envia informació pràcticament al moment sobre robatoris que es produeixen, alguns d’ells al metro.

La forma d’actuar d’aquest col·lectiu ciutadà ha generat certa polèmica, ja que alguns dels seus missatges a Twitter inclouen perfils ètnics. Un exemple: “Detectats grups de menors magrebins increpant i assetjant els passatgers a l’estació de plaça Espanya”. Fa unes setmanes des de la CUP de Ciutat Vella van acusar Helpers de racisme per “assenyalar perfils ètnics” i de “posar el focus en les solucions repressives”. Des de SOS Racisme, per la seva banda, van assegurar en declaracions a Nació Digital que “si molts cops la seguretat pública ja és discriminatòria o actua a partir de prejudicis, encara ens fa més por quan aquesta seguretat no es gestiona des de la professionalitat”.

Desarticulada una nova banda

Que la policia fa la seva feina és una realitat. A finals de juny els Mossos van desarticular una banda especialitzada en furts al metro, que actuaven sobretot a la zona de l’Hospitalet de l’L9. Els Mossos relacionen el grup amb 23 delictes que els haurien permès obtenir un botí valorat en 73.000 euros.