Les classes, en grups reduïts i amb mascareta. Foto: Estefania Escolà / ACN

Aquest ha estat “el curs de les primeres vegades”. Així és com l’ha definit el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray. I és que ha estat la primera vegada en moltes coses: en establir torns a les entrades i sortides de l’escola, en prendre’s la temperatura cada dia o en fer de la mascareta un hàbit. Unes mesures amb les quals alumnes i docents han hagut d’aprendre a conviure i que s’han convertit en rutinàries, al llarg d’un curs que, tot i ser extraordinari, ha acabat amb un balanç positiu.

“El sistema educatiu català ha estat a l’altura. Hem tingut les escoles obertes tot els dies de l’any”, deia el conseller en la seva visita a l’Institut Escola Eixample, a finals de curs. Una aposta que, tot i les incerteses generades per la pandèmia, era necessària perquè “només la presencialitat garanteix igualtat d’oportunitats”, afegia Gonzàlez-Cambray. Però aquesta decisió ha suposat que la Covid-19 també s’hagi fet un lloc a les escoles, on s’ha comportat com un reflex d’allò que passava a fora.

Si els casos de coronavirus pujaven a la comunitat, als centres també. Per això, el moment amb més grups confinats va ser a l’octubre, amb la segona onada. Però la incidència de la Covid-19, segons mostren les dades del Departament d’Educació, ha estat baixa. I és que el dia del curs que més casos positius hi havia, el 31 d’octubre, un 95% dels alumnes van seguir anant a l’escola. Un pic que es va repetir al gener, però que, des de llavors, han anat decreixent pels efectes de la vacunació.

De fet, un dels primers grups a vacunar-se va ser el dels docents. Per això ja hi ha “un 80% del personal educatiu amb la primera dosi i un 60% amb la pauta completa”, explicava el conseller. Unes dades positives que milloraran més de cara al setembre, quan s’espera “començar el curs amb tots els professionals d’educació vacunats”, afegia.

Però, després “d’un any molt difícil” en què s’ha incrementat el pressupost del Departament amb 612 milions d’euros per adaptar els centres a la pandèmia, s’ha comprovat que les escoles “no funcionen com a amplificadors del virus”, deia el conseller. Per això, de cara al curs que ve cal ser “capaços d’aplicar tot el que ens ha ensenyat la Covid-19”, concloïa.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram