Un oasi enmig de la crisi

L’arribada del Nadal suposa una reedició de certs costums i tradicions ancorades en el més profund del nostre subconscient. És una època d’alegria que cal passar amb la família, a la que cal recompensar de manera altruista sense esperar res a canvi. En aquest sentit, el Nadal és l’etapa de l’any més esperada per part del sector comercial, que veu com durant aquest mes de disbauxa consumista el seu balanç total de vendes de l’any millora considerablement.
Després dels mals resultats de la passada campanya nadalenca, els comerciants preveuen una certa millora de cara a l’actual. “No serà per tirar coets, perquè el consumidor encara està tocat per la crisi, però preveiem que la gent comprarà una mica més”, explica a Línia Ciutat Vella Miquel Àngel Fraile, president de la Confederació de Comerç de Catalunya. Fraile detalla que normalment, i depenent del sector, les vendes de Nadal suposen un 20% del total de tot l’any, malgrat que no s’atreveix a fer previsions de cara a la campanya d’enguany.
La pujada de l’IVA, motiu pel qual “la passada temporada de Nadal va ser desastrosa”, segons lamenta Fraile, i la realitat econòmica del país, amb una alta taxa de desocupació i la confiança dels consumidors per terra, van ser els causants dels mals resultats de la campanya nadalenca de l’any passat. Enguany, però, la pujada de l’impost ha estat absorbida pel consum i els indicadors econòmics semblen que milloren lleugerament, uns aspectes que donen esperança als botiguers catalans. En aquest sentit, segons l’Estudi de consum nadalenc 2013 elaborat per la consultora Deloitte, es preveu que les famílies tinguin una despesa durant aquestes festes de Nadal un 1,8% superior a les passades.

CREANT LLOCS DE FEINA
Els beneficis que poden arribar a tenir les festes de Nadal en l’economia i el comerç no són gens menyspreables. Segons avançava El Periódico el passat 1 de desembre, l’ETT Randstad calcula que a Catalunya es poden arribar a crear 95.000 llocs de treball temporals durant les festes.

Importar el ‘Black Friday’ per incrementar les vendes

El dia després d’Acció de Gràcies (últim dijous de novembre), els Estats Units viuen una jornada d’èxtasi consumista anomenada Black Friday, un autèntic tret de sortida de la campanya nadalenca amb descomptes i ofertes que fan que aquell dia sigui el de més vendes de tot el Nadal.
“Aquest és un tema que hem estat treballant per posar-lo en marxa ja de cara a l’any vinent, i el Pla d’impuls i suport al comerç de Barcelona també el contempla”, explica a Línia Ciutat Vella Vicenç Gasca, president de la Fundació Barcelona Comerç. “Voldríem que aquesta jornada pogués coincidir amb el dia de l’encesa de llums i l’inici de la campanya nadalenca”, afegeix Gasca, que també reclama que els llums puguin estar encesos una hora més a la setmana que ara.
De fet, tot i que no hi ha res establert de manera oficial, molts eixos comercials de la ciutat han posat en marxa durant l’inici de la campanya de  Nadal d’enguany iniciatives comercials amb ofertes i descomptes especials que no es tornaran a repetir fins a les rebaixes del gener.