La setmana passada es va celebrar el Mobile World Congress, que enguany tornava a la fira de Montjuïc, la qual va acollir dos esdeveniments paral·lels. Com valora aquest retorn als orígens?
Ho valoro molt positivament, perquè és molt important. Esdeveniments com aquest generen una irradiació d’economia a la zona i això ens beneficia. Tots els barris propers a la fira, directament o indirecta, es veuen afavorits pel manteniment dels pavellons de Montjuïc. Això sí, hem de ser conscients que els plans de present i de futur de la fira són d’expansió cap a Gran Via. Però per al districte és molt important mantenir alguns pavellons a Montjuïc.

Parlant de Montjuïc, fa temps es va anunciar la intenció de convertir la zona en una marca internacional de museus…
Sí, i si fem les coses ben fetes, això també ha de repercutir positivament en la vida dels veïns i veïnes del districte. Aquest, com el Mobile World Congress, és un altre projecte molt important, en aquest cas a escala cultural i museística. Un projecte que compta amb l’opinió dels veïns per acabar-lo de concretar i que atraurà, no només turisme internacional, sinó també intern. I tot això generà resultats positius per a l’entorn més proper.

Un altre dels reclams internacionals que ha acollit Montjuïc i que sembla que es repetirà és la festa de cap d’any…
Montjuïc és una part molt important del districte: és un pol d’atracció immens. I des que hem aprovat el PGM que l’afecta hem establert què volem que sigui exactament. És i serà un espai d’ús cultural, lúdic, esportiu i familiar i, per tant, el que volem és que tot el que s’hi faci passi per aquest filtre. Amb tot, crec que continuarà sent un pol d’atracció però millorat, perquè fa uns quants anys tot estava molt desendreçat i ara ho hem pogut corregir. Crec que anem pel bon camí i que els ciutadans hi sortiran guanyant.

Uns ciutadans que no han vist amb gaires bons ulls que a partir d’ara s’hagi de pagar entrada per accedir al castell…

Cal aclarir que es pagarà entrada a la zona museística i de visita guiada, és a dir, al museu, cosa que iguala aquest equipament amb qualsevol altre de la ciutat. El fet de cobrar una entrada, que majoritàriament hauran d’abonar els turistes, permetrà invertir i finançar les obres de millora d’aquest patrimoni i oferir uns serveis culturals i turístics de qualitat.

Els turistes estan acostumats a pagar per visitar els equipaments culturals, però els barcelonins segurament no tant…
S’ha de tenir en compte que el 90% dels visitants del castell són turistes, i pel que fa als que no ho són, hi haurà diferents incentius. Per exemple, una entrada per a tot l’any de 8 euros o l’entrada lliure per als titulars de la targeta BCN Cultura, per als més grans de 65 anys i per als més joves de 18. A més, els diumenges l’entrada al castell serà gratuïta.

També referent a Montjuïc, ha quedat descartada del tot la possibilitat de dedicar una avinguda de la muntanya a Samaranch?

Mentre no hi hagi un consens social i polític, nosaltres creiem que no és oportú donar aquest nom a un carrer de la muntanya. Per tant, mentre no hi hagi aquest consens no ho farem. Si em preguntes: mai més? No ho sé. Ara per ara, està descartat.

Parlant de temes polèmics, les queixes envers el transport públic augmenten i són especialment rellevants als barris de la Marina, on no arriba el metro…
Així és. Fa pocs dies he tingut
l’ocasió de dirigir-me a alguns d’aquests veïns i entitats precisament per explicar-los les me-
sures que estem impulsant per millorar, parcialment i puntualment, aquesta problemàtica. Les seves peticions són justificades i nosaltres hi intentem donar resposta. Descartant el metro a curt termini perquè no és competència nostra, l’Ajuntament mantindrà totes les línies d’autobús que ja donen servei a aquests barris i en millorarà la freqüència i la cobertura. Però ho vull recalcar, no hi haurà tancament de línies.

Per tant, la solució és l’autobús.
Sí, a curt termini és la millora del servei d’autobús, que és el que estem fent ara, a l’espera que la Generalitat pugui tirar endavant la construcció de la línia 9 del metro i el ramal de la 10 que han d’arribar als barris de la Marina i a la Zona Franca. En aquest sentit, seguirem pressionant la Generalitat perquè aconsegueixi trobar el finançament necessari per fer arribar el metro a aquesta zona del nostre districte.

Una zona que també ha estat notícia últimament per la polèmica envers el Centre d’Internament d’Estrangers…
Els pròxims dies tenim la reunió que vam demanar amb la delegació de l’Estat a Catalunya, on hi serem l’alcalde, jo mateix, la delegació de la policia i la direcció del centre per discutir la situació d’aquest equipament. Primer farem aquesta reunió i a partir d’aquí estarem en condicions de fixar una data per anar-hi a fer una visita in situ. Però, més enllà d’això, el que a nosaltres ens interessa és que el CIE de la Zona Franca sigui un centre amb totes les garanties de transparència, bona gestió i respecte als drets humans.

El podran visitar aviat?
Sí, és una qüestió d’agenda de l’alcalde, de la direcció del centre i de la delegació de l’Estat. Però jo crec que serà imminent.

Canviant de tema, fa dues setmanes el desallotjament de la casa ocupada La Carboneria, a l’Eixample, va generar polèmica i va acabar amb aldarulls. Aquí, Can Vies també està pendent de desallotjament. És qüestió de dies?
No ho sé dir perquè no tinc informació al respecte. Estem pendents de tenir una reunió per parlar d’aquest cas, però en aquests moments estem a l’espera. Cal deixar clar, però, que el Districte no és part en aquest contenciós, ja que la propietària d’aquest edifici és TMB. Però si s’exhaureixen les vies legals i hi ha una resolució d’un òrgan judicial competent com és el Tribunal Suprem, hi haurà un moment en el qual s’haurà de complir la sentència.

En tot cas, quina és la posició de Jordi Martí?
Jo, com a regidor, fa un any que  vaig obrir converses a títol personal per poder parlar del futur amb la gent de la plataforma de Can Vies, perquè entenc que estem parlant de persones i entitats que necessiten espais per poder portar a terme les seves activitats. Ara bé, la veritat és que no he tingut gaire èxit. Tot i això, he reiterat la meva voluntat de mantenir obert el diàleg. Perquè no s’acaba el món amb una resolució judicial del Tribunal Suprem.

Per tant, està disposat a oferir alternatives d’equipaments als col·lectius de Can Vies?
Estic disposat a dialogar amb la gent de Can Vies per intentar trobar solucions de futur. I això fa un any ja els ho vaig dir i avui i aquí, a Línia Sants, ho reitero.

Queda dit.
És la veritat.

Parlem d’obres, perquè al districte en tenim una de destacada: el calaix de les vies. El projecte avança per bon camí?
Sí, jo crec que a hores d’ara es pot dir que estem en una bona línia d’execució del projecte.

Sobretot perquè els veïns han acceptat en assemblea la majoria de canvis en la urbanització del calaix…
Així és. Hi havia alguns serrells que quedaven per beneir i un cop s’hi ha donat el vistiplau podem garantir que anirem complint els terminis que s’havien establert inicialment. A finals d’any acabarem les obres prèvies d’Antoni de Capmany i tot seguit podrem començar les obres de la urbanització de la coberta de les vies.

Parlant de trens, sembla que l’ampliació de l’Estació de Sants va per llarg…
La veritat és que aquest és un tema que s’està allargant massa.   Jo com a regidor de Sants-Montjuïc no puc estar satisfet de la maduració d’aquest projecte d’ampliació de l’Estació de Sants i de sanejament dels seus entorns. Dit això, fa pocs dies l’alcalde va trobar-se amb la mi-
nistra de Foment, Ana Pastor, la qual va comunicar-li que l’ampliació de l’estació és una prioritat. Esperem que així sigui i que tot plegat es tradueixi en fets.

El que sí que tira endavant és l’ampliació de la superfície comercial de l’estació, la qual es veu amb preocupació per part del teixit comercial del districte…
Entenem i compartim la seva preocupació en tant que s’ha de definir quina serà l’oferta comercial futura. Ara estem parlant de petits retocs d’ampliació de l’oferta comercial interior i, per tant, de pocs metres quadrats que s’amplien. El problema no és aquest, almenys ara per ara. El conflicte pot venir més endavant quan es dissenyi una ampliació de l’estació amb un augment de l’oferta comercial lligada amb el finançament de l’operació. En aquest moment sí que haurem d’estar alerta perquè com a Ajuntament no podem assumir segons quins plantejaments si no és d’acord amb el teixit comercial de la ciutat i, en aquest cas, del districte, especialment de Creu Coberta.

Un eix comercial, el de Creu Coberta, que dijous passat va patir les conseqüències de la protesta estudiantil, la qual va acabar amb aldarulls davant la seu del Districte…
Com a Ajuntament condemnem els fets de la nit de dijous, en la qual uns incívics i alguns delinqüents van realitzar destrosses a la seu del Districte. Unes destrosses que després s’han valorat en 10.000 euros. També condemnem els atacs als establiments privats que es van produir. Des del consistori demanarem a Interior una reunió per poder valorar aquests fets. Per altra banda, l’Ajuntament es personarà en l’acusació contra els detinguts.

Amb l’equador del seu mandat ja superat, com veu el districte i la ciutat en comparació amb fa dos anys?

És una ciutat que tira endavant, que funciona, que ha millorat en algunes coses, però que té problemes que caldrà solucionar de cara al futur. Hem de lluitar perquè la cohesió social no es trenqui i hem d’acabar d’executar molts projectes que ara mateix estan en obres i que milloraran molt la vida dels veïns. Ara bé, hi ha cua d’inversors a Barcelona i això és molt bo. Pròximament veurem com cristal·litzen nous projectes d’inversió a la ciutat, algun d’ells se-
gurament a Sants-Montjuïc. Som líders del sud d’Europa i tant de bo algun dia puguem ser la capital del futur estat català.