L'aspecte que tindrà el futur port. Foto: Ajuntament

El Port Olímpic, situat a la frontera de Sant Martí amb Ciutat Vella, és un d’aquells espais de la ciutat que amb els anys s’ha anat degradant. L’esplendor olímpica queda molt lluny i aquesta zona marítima fa temps que es va convertir en un punt referent de l’oci nocturn encarat cap al turista de perfil low cost. Tot plegat ha fet que la zona, on a vegades hi ha hagut incidents, no sigui atractiva per als veïns. Ara, però, l’Ajuntament ha decidit canviar això i la setmana passada va presentar un ambiciós projecte per aconseguir-ho.

L’objectiu municipal és clar. Passar d’una zona encarada a l’explotació comercial i els excessos nocturns i turístics a una on es guanyi terreny per als ciutadans i hi neixin nous negocis i espais vinculats al mar, la nàutica i la seva difusió. I això, com es materialitzarà? Doncs de la següent manera. Al moll de la Marina es crearà un nou Centre Municipal d’Esports Nàutics i un Centre de Divulgació del Coneixement del Mar. A banda, també es millorarà la connexió de tot l’espai amb el seu entorn perquè la ciutadania “reconquisti” aquest espai, segons va afirmar Colau durant la presentació del projecte feta el 6 de febrer, que va tenir aquella escenografia d’acte de ciutat important.

EL DOBLE D’ESPAI PÚBLIC
Per aconseguir aquesta reconquesta veïnal el pla del futur Port Olímpic també contempla una millora de la connexió de la zona amb tot el seu entorn. És per això que es pacificarà la zona que hi ha a tocar de la torre Mapfre i l’hotel Arts. Els cotxes hi deixaran de circular i s’eliminaran les rampes de vehicles d’accés al port. També es farà una nova rambla al moll de Gregal, que permetrà millorar l’accés al Centre de Vela, que d’altra banda s’ampliarà. Les novetats no s’acaben aquí, ja que també està previst fer un nou pas entre el port i el passeig de la platja, d’una banda, i el moll de la Marina de l’altra, per connectar millor tota la zona. Tot plegat anirà acompanyat d’una reducció de les places d’aparcament. De les aproximadament 550 actuals es podria passar a menys de 200.

Així doncs, aquest nou pla municipal preu que l’espai dedicat als ciutadans sigui de 48.000 metres quadrats, més del doble que l’actual. “Volem que els veïns i les veïnes de la Vila Olímpica i el conjunt de la ciutat tornin al Port Olímpic i se’ls sentin seu”, va afirmar Colau.

FINS AL 2022
Els càlculs de l’Ajuntament contemplen que les obres comencin l’any que ve i s’enllesteixin el 2022. Els 24 locals nocturns del Moll de Mestral es tancaran el 2020, quan se’ls acaba la concessió vigent. Aquell mateix any la gestió del port olímpic passarà a ser 100% municipal i es podrà posar en marxa la concessió dels espais que acolliran les noves activitats nàutiques. Aquestes, en paraules de la tinent d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, seran les generadores de “l’economia blava”. Tot i això, del president de bars, restaurants i oci del Port Olímpic (Abroport) confia que la majoria dels actuals restaurants del Moll de Gregal puguin renovar les seves concessions. Uns restaurants que amb els anys s’han anat deteriorant per la incertesa que hi havia sobre aquesta zona i que el nou projecte municipal contempla que el seu futur passi per la cuina mediterrània i marinera.

Per últim, des de l’AVV de la Vila Olímpica, que ha participat en les converses per dissenyar el pla, creuen que el projecte ha de servir perquè la ciutadania “recuperi un espai que havia quedat degradat”. “Estem satisfets i anem pel bon camí”, conclouen.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram