La contaminació de l’aire provoca cada any víctimes mortals. Foto: Alfons Puertas (Observatori Fabra)

La llei del tabac del 2005 va ser clau perquè socialment es fes un canvi de xip sobre el perill de fumar. Gairebé 15 anys després, la gent es posaria les mans al cap si, de cop i volta, es pogués tornar a fumar als bars i restaurants. En el cas de la contaminació de l’aire, la consciència social sobre la gravetat del problema encara ha de créixer, però va en augment. Tot i això, en l’últim Baròmetre de l’Ajuntament de Barcelona, per exemple, la contaminació no apareixia fins al novè lloc en la llista dels problemes dels ciutadans.

Deixant de banda l’opinió dels barcelonins, el cert és que el problema de la contaminació va més enllà de Barcelona. L’àrea metropolitana és la zona de Catalunya on la contaminació de l’aire és més greu. La realitat parla per si sola i és preocupant: entre l’any 2010 i el 2017 a Barcelona hi va haver 3.393 morts que es poden atribuir a la contaminació. Les xifres formen part d’una estimació que l’Agència de Salut Pública de Barcelona va fer en el seu informe del 2017 referent a l’estat de salut de la capital catalana.

ELS COTXES, EL PROBLEMA
El causant principal de la contaminació viatja sobre quatre rodes. Els vehicles, majoritàriament els cotxes, provoquen entre el 60 i el 70% de la pol·lució que hi ha a la metròpolis. Entre les rondes i Barcelona es mouen un milió de vehicles diàriament. De tots aquests cotxes que entren a Barcelona, dues terceres parts provenen de fora de la ciutat.

Davant d’això, i de la mateixa manera que el 2005 es va fer la llei del tabac, quines mesures han pres els polítics per intentar reduir el problema? A partir de l’1 de gener de l’any que ve entrarà en vigor l’anomenada Zona de Baixes Emissions de forma permanent, que prohibirà l’entrada a Barcelona dels cotxes més contaminants: els que no tenen cap etiqueta ambiental de la DGT. Es calcula que seran uns 50.000.

La Zona de Baixes Emissions inclou una àrea de 95 quilòmetres quadrats que abraça gairebé tota Barcelona –en queden fora la Zona Franca i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes– i àrees dels municipis propers a les rondes com són Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat. La prohibició s’aplicarà entre els dilluns i els divendres, de les set del matí a les vuit del vespre. La Zona de Baixes Emissions existeix des de l’1 de desembre del 2017 de forma no permanent, però no s’ha aplicat mai.

MESURA INSUFICIENT
A principis del passat mes de juliol, la metròpolis, i també tota Catalunya, van viure un dels pitjors quadres de contaminació dels últims anys. Tot i la situació, no es van decretar restriccions al trànsit. Des de l’entitat Ecologistes en Acció denuncien “la inacció” de la Generalitat “davant la greu situació de contaminació” i reclamen restriccions “urgents” del trànsit “per protegir la salut de la ciutadania”. L’entitat recorda que la situació “d’emergència sanitària” va més enllà dels episodis puntuals d’alta contaminació. A banda de la reducció “dràstica” del trànsit motoritzat, l’entitat considera que cal fer un pla amb protocols d’actuació que s’activin amb més antelació.

Qui també creu que fan falta mesures dràstiques són la Plataforma per la Qualitat de l’Aire i el Moviment per la Justícia Climàtica. Veuen insuficient la Zona de Baixes Emissions que impulsen l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB i demanen un peatge urbà “per reduir un 50% els vehicles privats”.

Precisament, la qüestió del peatge va ser un dels temes que es van tractar el passat 10 de juliol durant la constitució de la Taula per l’Emergència Climàtica que impulsa l’Ajuntament de Barcelona. L’alcaldessa Ada Colau va afirmar pocs dies després que s’estudiarà la seva implantació, tot i que la tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, va dir que la seva aplicació depèn del permís de l’Estat.

MULTA EUROPEA
Que el problema és greu ho evidencia la decisió de la Comissió Europea (CE) de finals de juliol de portar l’Estat espanyol als tribunals per no fer prou contra la contaminació. Segons la CE, les últimes dades de la qualitat de l’aire demostren que s’han sobrepassat de forma persistent els límits legals de pol·lució a Barcelona, Terrassa, Sabadell, el Prat del Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, l’Hospitalet i Granollers. Tanmateix, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, considera que “les dades no són tan dolentes perquè ens portin davant d’un tribunal europeu”, ja que a Catalunya “només dues estacions superen el límit, i pels pèls: són dues estacions de Barcelona”.

A finals de juliol, Calvet, juntament amb Sanz, Antoni Poveda (AMB) i Cesco Gomar (Diputació) van fixar en 18 mesos el termini per complir els límits que marca Europa. Tot plegat en el marc d’una cimera contra la contaminació on la Generalitat, 40 municipis i entitats supramunicipals van conjurar-se per ampliar la zona de baixes emissions, incrementar el transport públic i fer més carrils bus-VAO, entre altres mesures.