Foto: Aina Martí / ACN

Ecologistes en Acció, la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible i la federació europea Transport and Environment(T&E) van denunciar a finals d’abril, després que el dia 26 del mateix mes atraqués al port de Barcelona el primer creuer propulsat amb gas liquat, que aquest tipus de gas “és un combustible fòssil”.

Aquestes entitats asseguren que aquest tipus de combustible “no pot considerar-se una solució ambiental com venen anunciant les autoritats portuàries”, ja que la seva utilització en el transport marítim “pot generar emissions de gasos d’efecte d’hivernacle fins a un 9% superiors a l’ús del gasoil marí”. Les xifres surten d’un informe elaborat per Transport and Environment.

Aquests nous tipus de creuers de gas natural liquat han de suposar una transformació tecnològica si els ports s’adapten per tal de subministrar-la. En el cas de Barcelona, el primer port de creuers d’Europa, s’ha adaptat la planta d’Enagas perquè pugui subministrar el gas liquat als nous creuers que el facin servir com a combustible. De moment està previst que aquest any n’hi hagi tres en funcionament i que abans del 2026 ja n’hi hagi una vintena. Des del Port de Barcelona diuen que el gas liquat pot permetre una reducció del 80% de les emissions d’òxids de nitrogen (NOx), del 40% de les emissions de diòxids de carboni (CO2) i eliminar els òxids de sofre i les partícules en suspensió.

“CORTINA DE FUM”
Els arguments del Port són, segons les quatre entitats que s’oposen al turisme de creuers, una “cortina de fum per a ocultar la seva inacció enfront dels alts nivells de contaminació i poder continuar ampliant terminals i batent rècords en l’arribada de creueristes”. Ecologistes en Acció, la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible i la federació europea Transport and Environment(T&E) afegeixen que de les més de 830 escales previstes i dels 12 nous creuers que s’estrenen aquest any a la ciutat comtal, “tan sols dos creuers arribaran propulsats per gas”.

El problema estructural que denuncien les quatre entitats és que “Barcelona és la primera destinació de creuers d’Europa i del Mediterrani”, ja que recorden que només el 2018 va atreure tres milions de creueristes. Afegeixen, també, que hi ha un pla per continuar creixent “malgrat l’amenaça que suposa per a la salut humana i dels enormes impactes ambientals i socials que ocasiona aquest tipus de turisme massiu per a la ciutat”. Per tot plegat, demanen al Port i l’Ajuntament que “revoquin de forma immediata l’acord que preveu la construcció de dues noves terminals de mega-creuers en el Moll Adossat”.