L’5 a la Sagrera, col·lapsada a primera hora. Foto: Twitter (@Ermen_)

El tall de la línia L1 del metro per obres entre el Clot i Fondo, que afecta tot el tram de la línia que passa pel districte, ha causat polèmica entre els usuaris i els veïns.

El servei de metro entre el Clot i Fondo va deixar de funcionar el 29 de juny i estarà aturat fins al 30 d’agost. El primer cap de setmana ja hi va haver queixes entre els usuaris per la manca d’informadors i la poca freqüència de pas del bus llançadora. L’1 de juliol, el primer dia laborable sense aquest tram del metro en funcionament, es van poder veure moltes cues i aglomeracions. Una de les imatges que va deixar el matí d’aquell dia va ser l’intercanviador de la Sagrera saturat. L’endemà, dimarts 2 de juliol, la situació va ser molt similar.

A banda de les crítiques per les cues i la saturació, els usuaris d’aquest tram de l’L1 també van denunciar que les alternatives que ha ofert TMB provoquen que els trajectes siguin molt més llargs. Les opcions existents són dos autobusos llançadora gratuïts que recorren parcialment el tram afectat ­–un va del Clot a Fabra i Puig i l’altre entre Onze de Setembre i Fondo­–. En paral·lel, TMB va recomanar fer servir altres línies de la xarxa de metro, principalment l’L9 i també l’L5, busos i els trens de rodalies de Renfe.

El president de l’Associació de Veïns de la Sagrera, Oleguer Méndez, explica en declaracions a Línia Sant Andreu que hi ha hagut “una manca d’informació absoluta” de TMB cap als veïns i els usuaris del metro. “No pot ser que un projecte de 20 milions d’euros i dos mesos ens el comuniquin una setmana abans”. Méndez també assegura que “falta personal per informar” i mostra la seva indignació “perquè no estem parlant d’unes obres d’estiu que duren dues setmanes”.

Per la seva banda, i tal com va avançar el diari Tot Barcelona, els veïns de la Trinitat Vella tenen previst fer un tall de trànsit el 3 de juliol per protestar contra les obres que els han deixat sense línia de metro. Des de l’associació de veïns denuncien que les alternatives de TMB no són suficients i que se’ls va avisar amb molt poc temps de les obres. TMB, però, ha descartat fer servir més busos llançadora perquè es “col·lapsaria el trànsit”.

Qui també s’ha afegit a les crítiques veïnals és l’entitat Promoció del Transport Públic (PTP), que considera que el pla alternatiu de TMB és insuficient. “Cal millorar la informació i els autobusos llançadora”, asseguren des de PTP. L’entitat creu que és “preocupant” que els autobusos provisionals no cobreixin tot el tram en obres i que es deixi “al descobert el tram Sant Andreu-Fabra i Puig”. També critiquen les opcions que hi ha els caps de setmana, ja que creuen que un rodalies cada 30 minuts a l’estació de Sant Andreu Comtal “no es pot considerar una alternativa adequada”.

GRAN REFORMA
Les obres que es van posar en marxa el 29 de juny permetran fer una reforma integral de tot el tram afectat. Es remodelaran nou quilòmetres de vies i les corresponents instal·lacions i aparells. De fet, es tracta de l’operació de manteniment més important que s’ha fet mai a la xarxa de metro, per la qual faran falta 20 milions d’euros. Segons el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, calia fer “una renovació integral de la via i la plataforma”, ja que aquesta línia té “entre 50 i 60 anys”.