El sistema de recollida porta a porta començarà a funcionar el 24 de maig. Foto: Ajuntament

El porta a porta aterra a Sant Andreu de Palomar. L’objectiu és clar: arribar al 55% de recollida selectiva de residus l’any 2025, tal com marca la Unió Europea. A Sant Andreu, com al conjunt de Barcelona, les xifres de recollida selectiva de residus segueixen estant molt allunyades de l’objectiu europeu, ja que segons les dades proporcionades per l’Ajuntament a la ciutat només s’arriba al 38%.

A FAVOR I EN CONTRA
Com qualsevol canvi, la recollida porta a porta ha generat debat i alguns dubtes al barri. Entre els suports hi ha el de l’Associació de Veïns de Sant Andreu de Palomar. “És necessari i és una aposta per fer un Sant Andreu més sostenible”, assegura el seu president, Santi Serra. L’altra cara de la moneda la representa l’Associació Veïnal de Sant Andreu Sud, que veu la implantació del porta a porta com a una “imposició”, en paraules de Cristina Galán, la seva presidenta.

Serra creu que fa falta un “canvi de mentalitat” i remarca que cal prioritzar el bé públic. “L’experiència del nucli antic de Sarrià ha funcionat i tenim altres casos de grans ciutats europees com Milà que són un èxit”, apunta el president de l’AV de Sant Andreu de Palomar. Galán, pel seu cantó, creu que el model és massa difícil d’implantar en una gran ciutat. “Podem pensar que al nucli antic podria funcionar, però no a carrers estrets amb edificis de 10 plantes amb quatre habitatges a cadascuna”, assegura.

Un altre aspecte que divideix és el xip, tot i que l’Ajuntament ha explicat que per ara no servirà per sancionar, sinó per detectar els habitatges on cal fer més pedagogia. Hi ha veïns que ho temen. “Ens sembla una fiscalització brutal”, assegura Galán.

Per part dels comerciants, el president de l’Eix Comercial de Sant Andreu, Pròsper Puig, demana flexibilitat i agilitat a l’Ajuntament a l’hora d’executar la implantació i trobar solucions als problemes que puguin sorgir. “No ens sembla malament el porta a porta, però ens agradaria una fórmula híbrida perquè un carrer comercial ple de bosses d’escombraries a les vuit de la nit no és gaire agradable”, apunta Puig. En aquest sentit, s’ha demanat al Districte un responsable que pugui centralitzar totes les queixes del comerç que puguin sorgir. “Potser funciona perfectament des del primer dia. L’únic que ens fa por és la capacitat de l’administració per resoldre problemes. Per això demanem agilitat”, defensa Puig. En aquesta línia, a la Fabra i Coats ha obert l’Oficina del Porta a Porta per repartir el material i resoldre dubtes.

QUAN I COM
El desplegament començarà el 24 de maig i es farà en dues fases durant aquest any. En aquesta primera fase el porta a porta arribarà a més de 5.800 llars del barri i a la segona, que començarà a l’octubre, a més de 5.700. En total, aquest nou sistema acabarà arribant a prop de 28.000 veïns.

Així doncs, el projecte convertirà Barcelona en una ciutat capdavantera en aquest model de recollida de residus. L’Ajuntament serà l’encarregat de subministrar les bosses amb xip de manera gratuïta, que permetran conèixer de quin domicili prové el residu. El sistema amb xip només estarà present pels residus de rebuig i els reciclables, i en el cas de l’orgànica el xip estarà al cubell. L’orgànica es recollirà tres dies a la setmana, els reciclables dos i el paper i cartó i el rebuig un dia.

En un futur, el sistema permetrà bonificar la taxa de residus als domicilis que més reciclin. Actualment, amb un 38% de recollida selectiva, el cost per llar i any de recollida és de 191 euros. Si s’arribés al 55% que vol la UE, el preu es reduiria a 170 euros per llar i any i a 127 euros si s’arriba al 90%.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram