Durant dos mesos, aquesta ha estat la imatge dels carrers de Barcelona. Foto: Marc Lozano / Ajuntament

Carrers sense cotxes, aire net i, fins i tot, el cant d’alguns ocells. Aquesta ha estat la imatge de Barcelona durant dos mesos, però ha calgut una pandèmia de terribles conseqüències i un confinament estricte de la població per arribar-hi. Amb la fase 1 de la desescalada, el primer bri de normalitat que ha viscut la ciutat, la contaminació ja ha tornat a nivells d’abans de la crisi.

En aquest context, una quinzena d’entitats ha engegat la campanya ‘Confinem els cotxes. Recuperem la ciutat’, que ja compta amb l’adhesió de més de 580 col·lectius i uns 7.300 particulars. Els impulsors d’aquesta iniciativa creuen que “ara és el moment de canviar el model de mobilitat, donant prioritat al vianant, la bicicleta i el transport públic”, tal com diu María García, portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire.

Sobre les mesures que ha pres l’Ajuntament en aquest sentit –tallar el trànsit en sis eixos de la ciutat els caps de setmana i ampliar els carrils bici i bus–, García les titlla de “tímides” i diu que, en molts casos, “ja estaven plantejades”. Per exemple, pel que fa a l’increment del carril bici en 21 quilòmetres, assenyala que “encara no s’ha arribat als 300 quilòmetres que es van prometre en el mandat anterior”.

En la mateixa línia, Albert Garcia, d’Amics de la Bici, diu que “l’Ajuntament ha perdut una gran oportunitat” per apostar per la bicicleta. Considera que s’hauria d’haver aprofitat l’absència de cotxes durant la quarantena per fer-ho i lamenta que ara, amb el retorn dels vehicles, ha tornat la por als atropellaments i, per tant, s’ha reduït el nombre de ciclistes.

D’altra banda, la portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire recorda que “el transport públic és la columna vertebral de la mobilitat d’una ciutat” i qüestiona el tractament que se li ha donat aquests dies. “S’han pres mesures de seguretat per evitar contagis, però ha fallat la comunicació per explicar-les a la gent”, apunta. De fet, creu que “s’ha incentivat l’ús del vehicle privat” i tem que a partir d’ara hi hagi encara més cotxes que abans. “En realitat, és una qüestió de voluntat política”, conclou.

L’altra cara de la moneda: la patronal demana “més seny”

Mentre que les entitats ecologistes veuen insuficients les mesures del consistori per encarar el desconfinament, Foment del Treball les critica per tot el contrari. “La política i normativa de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona constitueix un obstacle per a la recuperació econòmica”, afirma la patronal en un manifest conjunt amb Fepime Catalunya.

En el mateix text, Foment del Treball critica que el govern d’Ada Colau “basi essencialment la mobilitat” en la bicicleta, cosa que considera “poc realista”. La patronal lamenta que es deixi de banda “el vehicle privat i compartit”, que ha de tenir “un paper bàsic en la ciutat a conseqüència dels requeriments i limitacions de la mobilitat per la Covid-19”, sobretot tenint en compte que “el transport públic s’enfronta a un risc de saturació en veure’s obligat a portar menys passatgers” per garantir la distància personal.

Amb tot, el manifest de la patronal assegura, contundent, que “el que cal és més seny, pragmatisme i sentit comú, i menys oportunisme”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram