150.648,42 euros, un 1,56% del total. Aquest és el petit pessic que van rebre les publicacions de proximitat de la inversió publicitària de l’Ajuntament de Barcelona l’any 2018. Una xifra que es van repartir una trentena de publicacions que el govern d’Ada Colau agrupa sota la denominació “Proximitat Revistes”, on es barregen publicacions periodístiques professionals amb butlletins d’associacions de veïns, culturals i programes de festes majors.

Una llista estrambòtica en la qual hi figuren les deu edicions de Barcelona de la xarxa de periòdics Línia, malgrat tenir estructura empresarial i solvència periodística, a més de control de tirada OJD-PGD, i ser un referent en la professionalització de la premsa de proximitat a la ciutat. Sigui com sigui, la xarxa Línia encapçala les inversions en aquest segment, amb 70.924,88 euros el 2018 (el 47,08% del conjunt de les publicacions de proximitat).

Són dades extretes del portal de transparència municipal i analitzades per Comunicació 21, les quals deixen un segon titular destacat: el grup Godó (La Vanguardia, RAC1, Mundo Deportivo…) es va emportar un terç de la inversió publicitària de l’Ajuntament de Barcelona el 2018. Concretament, 2.836.632,80 euros, un 29,39%. El següent grup que més va rebre és Zeta (El Periódico, Sport…), amb 2.159.095,42 euros, el 22,38% del total.

Els comuns deien el 2015 que volien “afavorir” la premsa de proximitat i “els mitjans independents de la banca”

Entre el 2015 i el 2018, l’Ajuntament va destinar 43.700.032,26 euros en publicitat als mitjans de comunicació. El govern de l’alcaldessa Ada Colau va invertir-hi 14.663.574,12 euros l’any 2015 (any fiscal compartit amb el govern de Xavier Trias), 9.580.996,66 el 2016; 9.806.114,26 el 2017 i 9.649.347,22 el darrer exercici. Amb tot, Colau ha retallat en 5 milions d’euros la inversió publicitària anual, però la distribució d’aquesta despesa ha variat poc: Godó i Zeta n’han continuat rebent més del 50%.

Tot plegat contrasta amb el discurs  que els comuns feien abans d’arribar a l’alcaldia, quan deien que volien “afavorir” la premsa de proximitat i “els mitjans independents de la banca i les grans empreses”, segons encara es pot llegir al web oficial de Barcelona en Comú.