Mobilitat Sant Andreu

La Meridiana viu des de fa temps un procés de transformació. Foto: Ajuntament

Les associacions veïnals de Sant Andreu han presentat un estudi sobre els principals reptes que té la mobilitat del districte. En el marc d’una nova fase en les obres de reforma de l’avinguda Meridiana i amb el Pla de Mobilitat de l’Ajuntament en procés de modificació, les entitats han assenyalat “la mala comunicació entre barris, l’excés de trànsit i la contaminació” com els grans problemes a corregir.

Així, nou associacions veïnals proposen aplicar reduccions en l’ús dels vehicles privats contaminants, fomentar el transport públic, pacificar l’Eix Històric Gran de la Sagrera – Sant Andreu – Ribes, crear més zones verdes, o continuar la reforma de la Meridiana més enllà de Fabra i Puig, entre altres mesures. A més, reclamen poder participar de manera directa en la redacció del nou Pla de Mobilitat del Districte. “Ens trobem en un moment clau: Sant Andreu té l’oportunitat de redefinir la seva identitat urbana a través d’una mobilitat més justa, segura i sostenible”, asseguren les entitats locals a l’informe.

L’informe, entregat el 28 de maig al Districte, també posa el focus en quatre eixos estratègics: l’avinguda Meridiana, la nova estació de la Sagrera, l’eix Gran de Sant Andreu – Gran de la Sagrera i Concepció Arenal. Les associacions alerten que aquests espais han de ser transformats per garantir la connexió entre barris, reduir el trànsit i potenciar el comerç. També assenyalen que Sant Andreu actua com a drecera cap al centre de la ciutat, fet que agreuja la contaminació i empitjora la qualitat de vida.

El moviment veïnal també denuncia el dèficit històric d’inversió en infraestructures de mobilitat sostenible, amb una xarxa de transport públic “pensada només per connectar amb el centre” i ineficaç per als desplaçaments interns.

Pel que fa a la transformació de la Meridiana, a l’abril la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, va explicar que el consistori ja està treballant en la planificació de la tercera fase de la reforma, amb la intenció de deixar redactat l’avantprojecte des de Fabra i Puig fins al Pont de Sarajevo durant aquest mandat i fer els estudis previs de la resta de Meridiana fins a Vallbona.

Conflicte a la Meridiana

Les obres de reforma de l’avinguda Meridiana, iniciades a finals d’abril a la zona de la Sagrera, han generat preocupació entre els veïns per la perillositat dels passos de vianants. La reducció de l’amplada de la calçada ha deixat una mitjana central de només 70 centímetres, delimitada per blocs de formigó, on els vianants es veuen obligats a aturar-se si no poden completar la travessia d’una sola vegada. Aquesta situació és especialment crítica per a persones grans, amb mobilitat reduïda o que porten cotxets infantils, ja que els vehicles passen molt a prop en ambdós sentits.

L’Ajuntament ha explicat que aquest espai no està pensat com a zona d’aturada per a vianants, sinó que serveix per separar els dos sentits de circulació durant les obres. De fet, per facilitar el pas, s’ha ampliat el temps del semàfor en verd i s’està treballant per millorar la senyalització. Tot i això, l’Associació de Veïns i Veïnes de la Sagrera ha demanat una senyalització clara que alerti del perill de quedar-se al mig de la Meridiana.

La polèmica per la seguretat del disseny viari durant les obres ha coincidit amb la quarta edició de la Kidical Mass, celebrada el 25 de maig, quan unes 1.500 persones van pedalar pels carrers de Sant Andreu per reclamar una mobilitat segura.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram