Foto: ACN

Un estudi de la federació d’ONG ecologistes Transport & Environment conclou que Barcelona és la ciutat europea més contaminada pels creuers, seguida de Palma de Mallorca i Venècia. Després que es publiquessin aquestes dades, el director de polítiques de transport de l’ONG, Faig Abbasov, va criticar que les ciutats donin “via lliure” als creuers mentre prohibeixen la circulació de cotxes dièsel per reduir la contaminació. “Aquests provoquen grans concentracions de contaminants amb un alt risc per a la salut dels seus passatgers i de les poblacions més properes a les terminals”, va afegir.

L’informe explica que, durant el 2017, només a Barcelona els creuers van emetre entre dues i cinc vegades més gasos contaminants de diòxid de sofre que els automòbils de passatgers el mateix any. De fet, es calcula que aquell any van arribar al port de la ciutat uns 105 creures, de gran envergadura, mentre que la xifra de vehicles privats que hi ha registrats a la ciutat supera el mig milió d’unitats.

El mateix estudi també explica que, en el mateix període de temps, a Lisboa va arribar-hi un nombre més gran de creuers, però que l’estada d’aquests a Barcelona va ser superior al temps que van estar atracats a la capital de Portugal, de manera que la contaminació va ser més important.

CANVI DE SISTEMA
D’aquesta manera, i per tal d’intentar revertir aquesta situació, des de Transport & Environment han volgut fer una sèrie de recomanacions i propostes de canvi. Les ONG consideren bàsic “descarbonitzar” el transport marítim, per exemple, amb una connexió de la xarxa elèctrica en terra o utilitzant la tecnologia de l’hidrogen per alimentar d’energia aquests grans vaixells.

“Cal que els governs intervinguin amb un mandat que porti la indústria naviliera a estàndards d’emissió zero”, han reivindicat des de l’agrupació d’organitzacions ecologistes.