
La campanya P*TUBICING pretén denunciar mancances i proposar millores. Foto: P*TUBICING
Entre els taxis grocs i negres ja fa uns anys que hi circulen bicicletes vermelles, cada vegada més utilitzades pels barcelonins.
Com a usuàries del Bicing, l’Abril de Cruz, l’Ariadna Sauquet, l’Ànnia Mulero i la Martina Peña han aprofitat els seus sentiments contradictoris cap a aquest servei de bicicletes compartides per impulsar la campanya P*TUBICING, en el marc del Màster de Creativitat Integral de l’escola Brother Barcelona, que té com a eslògan L’amor-odi que ens mou.
“És la millor manera de moure’t per la ciutat, si va bé”, afirma Ariadna Sauquet, una de les creadores del projecte. Tanmateix, tant ella com les seves companyes asseguren que generalment aquest mètode de desplaçament és poc fiable. És per això que el nom de la iniciativa fa referència a l’expressió que utilitzen quan acaben el seu trajecte en bicicleta.
Més de 164.000 abonats
El Bicing és un servei de mobilitat sostenible gestionat per l’Ajuntament, que actualment acumula més de 164.000 abonats.
Tanmateix, les queixes sobre l’estat de les bicicletes són un tema de conversa habitual, especialment entre els joves. “Jo sempre que arribo a classe em poso a parlar de tot el que m’ha passat durant el camí”, diu Sauquet. Des de seients que es belluguen fins a frens que no frenen, les experiències dels usuaris són compartides. De fet, segons les dades recollides per l’empresa, es duen a terme més de 200 reparacions de bicicletes al dia. “És un tema que a la gent li agrada molt comentar perquè hi empatitzen molt”, ha observat Sauquet.
Després de dur a terme un estudi de l’ús d’aquest mitjà de transport, les fundadores del projecte s’han adonat d’una problemàtica latent: la manca de bicicletes disponibles a certes zones de la ciutat, on hi ha les parades que es fan servir més, com ara les situades al 168 de Ciutat de Granada, al 35 d’Enric Granados i al 388 de Provença. “Hi ha un desordre perquè al centre no hi ha bicis i, en canvi, a la platja està ple. Vam arribar a la conclusió que és perquè la gent prefereix agafar-les per baixar”, ha recalcat Sauquet.
“Ens han dit que ja era hora que algú fes alguna cosa”, explica Ariadna Sauquet
Un altre aspecte que els ha cridat l’atenció és l’abundància de codis QR ratllats, que impedeixen utilitzar la bicicleta. Aquests senyals (com les ratllades, els adhesius o les pintades, entre altres) generalment no són aleatoris, sinó intencionats. Les impulsores de P*TUBICING s’han adonat que formen part d’un llenguatge intern dels usuaris, que fan servir un sistema de símbols per alertar d’una possible avaria o del mal estat del vehicle. “Tot i la bona intenció, aquest sistema no és fàcil d’entendre per a tothom, ja que no segueix un criteri comú i sovint genera confusió”, han recalcat les alumnes.
És per això que P*TU BICING vol proposar una eina útil per detectar i comunicar possibles errors, no només als usuaris, sinó també als tècnics encarregats de reparar les bicicletes. El funcionament d’aquesta nova xarxa col·laborativa d’avisos es basa en un cartell, ubicat a la parada de Bicing, amb quatre adhesius. Cada un representa una de les avaries més comunes (motor, frens, seient i pedals), totes elles detectades a través de múltiples enquestes amb els usuaris. El mecanisme és senzill. En acabar el recorregut, el conductor de la bicicleta té la possibilitat d’escollir l’adhesiu adequat per enganxar-lo en algun lloc visible del vehicle, on es mantindrà fins que es repari la incidència. “Serveix per adonar-te que la bici va bé abans d’agafar-la”, relata Sauquet.
El sistema d’adhesius ja es va poder utilitzar a gairebé una vintena de parades durant el mes de maig. Foto: P*TUBICING
“Llenguatge urbà”
Durant el maig, les fundadores de P*TUBICING van posar a prova aquest nou “llenguatge urbà comú” a gairebé una vintena de parades de la ciutat. La resposta ha estat molt positiva.“Quan hem sortit el carrer, la gent ens ha dit que ja era hora que algú fes alguna cosa”, diu Sauquet.
Ara el següent pas és difondre la campanya més enllà de l’aula per tal d’aconseguir que el sistema d’adhesius s’utilitzi de forma habitual.“La idea és fer soroll i que l’Ajuntament i Bicing s’adonin que hi ha un problema real i que els usuaris estan descontents”, explica Ànnia Mulero.
A través de les xarxes socials de P*TUBICING, les joves estudiants exposen les seves queixes en to humorístic. D’aquesta manera, s’han anat teixint una comunitat de seguidors, que se senten identificats i els hi envien anècdotes perquè se’n facin ressò. “Bicing ens ha vist alguna història a Instagram”, afegeix Mulero entre riures.