Maria Abellanet

Tot i els greus efectes de la Covid-19, el turisme continuarà sent un sector estratègic a tot el món. El 2019, la contribució del turisme al PIB mundial va ser del 10,4% i va crear el 10% dels llocs de treball a escala internacional.

Però el turístic és un sector que va molt més enllà del vessant purament econòmic: el turisme troba la seva raó de ser en les persones, neix de la nostra curiositat i de l’afany de sociabilitat. Genera felicitat, salut, emocions i experiències, i és sinònim de valors com la igualtat i el respecte, qualitats que han d’impulsar les destinacions per fer possible un turisme segur, inclusiu i per a tothom.

En els últims anys, un dels segments que ha experimentat un gran creixement ha estat el turisme LGTB. La relació entre el turisme i aquest col·lectiu, al llarg de la història, és poc coneguda, però antiga. Es remunta al 1920, quan van començar a aparèixer destinacions obertes a rebre turistes majoritàriament gais, pràcticament conegudes només entre el col·lectiu. Des de llavors s’ha avançat molt, per exemple amb la creació de la International Gay and Lesbian Travel Association (IGLTA), la promoció d’experiències dirigides al col·lectiu i l’impuls d’accions de foment de destinacions de referència.

Ara, aquest col·lectiu s’ha convertit en un segment clau per al turisme arreu del món i per a la recuperació del sector, situant-se entre els primers que comencen a viatjar després de la pandèmia. Així ho apuntava el CEO de Queer Destinations i membre de la junta directiva de l’Associació Internacional de Turisme LGTB+ (IGLTA), Oriol Pàmies, en una taula rodona amb experts en turisme LGTB organitzada pel CETT-UB el juliol passat.

Un de cada tres turistes LGTB té la percepció que, estant de viatge, se’l tracta diferent per la seva orientació sexual

Segons l’Organització Mundial del Turisme (OMT), el sector comptarà, el 2030, amb 180 milions de viatgers LGTBQ+. Així i tot, encara queda molt camí per recórrer. Aconseguir un turisme responsable, inclusiu i respectuós per a tothom comença a les mateixes destinacions, les seves institucions i en els ciutadans que hi resideixen. No podem oblidar que, actualment, a 69 estats membres de l’ONU encara es penalitza legalment el col·lectiu i que, fins i tot en alguns països on es garanteixen els seus drets per llei, aquestes persones no sempre són respectades. Aquesta també és una qüestió de drets humans i, com a societat, hem de fer tot allò que estigui a les nostres mans per avançar decididament cap a la igualtat real. La diversitat ja és un valor propi de les societats avançades i de les destinacions més capdavanteres. Acollir tothom, sense prejudicis ni barreres, és un pas endavant. Però no n’hi ha prou.

Un viatge no és només allò que veiem o fem al destí, sinó el conjunt d’experiències que vivim des del primer contacte amb la destinació. És l’atenció que rebem un cop baixem del tren o de l’avió, les persones que ens trobem en entrar en un allotjament o les que ens serveixen en un restaurant. El paper dels professionals del sector turístic és fonamental per als visitants i és per això que la seva formació esdevé imprescindible.

A l’hora de viatjar, la comunitat LGTB sovint experimenta situacions i ha de contemplar qüestions que altres persones no s’han ni de plantejar. Escollir la destinació si és segura per a parelles homosexuals, informar-se sobre quina és l’opinió pública respecte al col·lectiu LGTB o conèixer què podran fer i què no són només alguns dels exemples que van posar els experts segons la seva experiència.

Conèixer i comprendre, una necessitat

Els mateixos experts van reconèixer que la formació és imprescindible. Segons l’OMT, un de cada tres turistes LGTB té la percepció que, estant de viatge, se’l tracta diferent per la seva orientació sexual. Cal, doncs, dotar de coneixements i valors totes aquelles persones que es dediquen a la indústria turística perquè coneguin també les inquietuds de la comunitat LGTB a l’hora de viatjar, perquè sàpiguen quins són els seus interessos i els aspectes que més valoren d’una destinació o d’un allotjament. No n’hi ha prou d’abraçar la diversitat; cal posar-hi tots els esforços per fer que la seva experiència en una destinació sigui excel·lent. I aquest és l’objectiu del CETT a través del nou Màster en turisme LGTB, que compta amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona.

És més necessari que mai que la indústria turística en el seu conjunt entengui la realitat dels diferents col·lectius que atén. Cal basar els serveis turístics en la comprensió de les persones, tenint en compte la pluralitat d’identitats, motivacions, necessitats i cultures. L’atenció a la diversitat és una qüestió global.

Hi insisteixo. Lluitar contra la discriminació i els estereotips és cosa de tothom, de tota la societat. Per això és imprescindible que el sector turístic i els seus professionals integrin profundament els valors de la igualtat i la inclusió de totes les persones i obtinguin tots els coneixements i sensibilitats per forjar vincles i acollir i donar el millor servei als turistes, també al col·lectiu LGTB.

Un turisme respectuós, inclusiu i responsable ha de ser possible. Aconseguir-ho és a les nostres mans.

Maria Abellanet, CEO del CETT

WhatsAppEmailFacebookTwitterTelegram