Bicibox

L’AMB ampliarà aquest any un 30% l’oferta de places de Bicibox i arribarà a les 2.778 abans d’acabar l’any. Foto: AMB

La contaminació de l’aire, produïda sobretot pels vehicles de combustió, genera un alarmant impacte en la salut de la ciutadania. De fet, forma part de la llista de principals causes de mort evitables, segons l’Agència Europea del Medi Ambient i l’Organització Mundial de la Salut. En aquest sentit, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) continua desplegant polítiques de progrés cap a una mobilitat sostenible que redueixi les emissions i, per extensió, els riscos que suposen per a la salut dels ciutadans en entorns urbans.

D’entre totes les mesures adoptades fins ara per l’AMB en aquesta línia se’n poden destacar dues per la bona acceptació del públic. Una és la targeta T-verda, que permet als ciutadans de l’àmbit metropolità que hagin donat de baixa i desballestat un vehicle sense etiqueta ambiental utilitzar de manera il·limitada i gratuïta els serveis de transport públic integrats en una zona tarifària delimitada durant tres anys.

I l’altre és el Bicibox, el servei d’aparcament per a bicicletes particulars, que ja està present a 21 municipis de la metròpoli de Barcelona. L’AMB ampliarà aquest any un 30% l’oferta de places de Bicibox i arribarà a les 2.778 abans d’acabar l’any. De fet, preveu arribar a sis municipis més durant aquest any i el vinent.

Són dos exemples del canvi d’hàbits cap a una mobilitat més neta i sostenible, aplaudits per usuaris que ja en gaudeixen i que els han incorporat a la seva rutina diària. És el cas d’en Ferran, veí de Barcelona, i d’en Jairo, veí de Castelldefels, que han volgut compartir la seva experiència.

La T-verda a canvi d’una moto vella

 

En Ferran, veí del districte de Gràcia de Barcelona, va decidir desballestar la seva moto vella altament contaminant el gener del 2021 i, a canvi, va obtenir la T-verda. “Em va costar prendre la decisió de desprendre’m de la moto perquè, tot i que tenia més de 25 anys, funcionava molt bé i hi tenia una gran vinculació sentimental. Fins i tot em vaig plantejar classificar-la com a vehicle històric, però mantenir-la tenia un cost significatiu i també hi havia un tema de consciència ecològica, perquè entenc que més enllà que hi hagi restriccions legals és una responsabilitat de cadascú intentar no contribuir a empitjorar la qualitat de l’aire”, argumenta.

“Desballestar la meva moto per accedir a la T-verda va ser un gran encert”

Després de posar a la balança els pros i els contres, “la part racional va acabar pesant més”, segons en Ferran, per a qui “el procés de desballestar la moto i aconseguir la T-verda va ser relativament senzill: per al desballestament em van informar per telèfon, vaig haver d’anar a una oficina amb cita prèvia i en uns 20 minuts el tràmit estava fet. Al cap de pocs dies van passar a recollir la moto en un lloc acordat al carrer i després vaig tenir sis mesos per sol·licitar la targeta. Simplement vaig fer la petició per internet i la vaig rebre a casa al cap d’unes setmanes”.

Vist en perspectiva, un any després, considera que “va ser una decisió encertada: hi he sortit guanyant econòmicament, no m’he de preocupar pel trànsit ni d’aparcar i ara camino més, que és un hàbit saludable”. A més, en Ferran i la seva família no han tingut mai cotxe ni es plantegen comprar-ne en el futur: “Per la ciutat ens movem a peu o en transport públic fàcilment i si hem de sortir, lloguem un vehicle”.

Escolta el podcast del testimoni:

 

La tranquil·litat del Bicibox

 

Fa gairebé deu anys que en Jairo, veí de Castelldefels, treballa a l’aeroport del Prat i pràcticament des del principi va optar per anar-hi cada dia pedalant, després de provar el trajecte per carril bici. Primer ho feia en Bicing des del barri de Sants de Barcelona, on vivia llavors, però va decidir utilitzar la seva pròpia bici quan va descobrir el servei d’aparcament gratuït Bicibox a la T2. “És un sistema molt bo i que té molts beneficis: et pots despreocupar de fer servir cadenes i cadenats i de si la bici està massa temps a la intempèrie o de si te la poden robar. Agraeixo que sigui gratuït, però és tan eficient que estaria disposat a pagar pel servei”, valora en Jairo.

“Ser usuari del Bicibox em dona tranquil·litat per anar en bici a la feina cada dia”

Per un motiu ben particular, en Jairo mai no ha tingut cotxe: “Des de nen i fins als trenta-pocs anys vaig patir epilèpsia i això feia que no pogués conduir. Em vaig habituar a anar en transport públic i en bici. El 2010 vaig tenir la sort que la malaltia va desaparèixer després d’una neurocirurgia i vaig intentar treure’m el carnet de conduir, però em produïa massa ansietat. Així que vaig optar per la tranquil·litat i la llibertat de la bicicleta i d’oblidar-me del transport privat motoritzat, que a més costa de mantenir i contamina”.

Segons en Jairo, que des del 2014 viu a Castelldefels i gaudeix del trajecte diari a la feina a través del Parc Agrari del Baix Llobregat, “cal trencar el paradigma que si no tens un cotxe o una moto no et pots moure. Fins i tot pots arribar a la mateixa hora o abans amb la bicicleta, t’estalvies el gimnàs i arribes al destí amb una energia diferent, sense estrès”.

Escolta el podcast del testimoni:

 

* Contingut elaborat per l’AMB.

Dra. Natàlia Vilor-Tejedor: “L’exposició continuada als contaminants accelera l’envelliment del cervell”
WhatsAppEmailFacebookTwitterTelegram