El comerç de proximitat català ja compta amb una nova llei d’horaris. El passat 12 de febrer el Parlament va aprovar la llei d’horaris comercials amb els vots de CiU, ERC, ICV-EUiA i PSC, una normativa que pretén “preservar el model comercial català”, i “blindar-lo” davant les onades liberalitzadores provinents de Madrid. En aquest sentit, el canvi significatiu és l’increment dels dies festius d’obertura, que passen de 8 a 10, seguint la recomanació del Consell de Garanties Estatutàries.

Des de la Confederació de Comerç de Catalunya s’ha valorat molt positivament aquesta nova llei, ja que “regula la situació creada pel recurs d’inconstitucionalitat del Govern espanyol”, segons indica l’organització. Pel que fa a la Fundació Barcelona Comerç, l’aprovació d’aquesta nova normativa suposa “un punt i final al marc normatiu que ha de regir el model comercial català”, tal com afirma a Línia Nou Barris Vicenç Gasca, president de la fundació, que es mostra satisfet de la fi de “la indefinició on es movia el comerç català”.

DEFENSA DEL MODEL CATALÀ

Aquesta norma va ser impulsada ara fa poc menys d’un any per part de CiU i ERC, després que el govern de Madrid decidís recórrer davant el Tribunal Constitucional (TC) un decret de la Generalitat que regulava els horaris comercials, i que encara es troba en suspensió. El desembre, el Consell de Garanties va recomanar ampliar els festius d’obertura a la nova legislació per tal d’evitar la inconstitucionalitat de la norma. A canvi, els grups van decidir que aquests dos dies els puguin determinar lliurement els ajuntaments de cada municipi. A partir d’ara, les hores setmanals d’obertura a Catalunya seran 72, i els únics establiments exempts seran els dels municipis turístics i els comerços d’alimentació més petits de 150 metres quadrats.

NEGUIT PELS GRANS CENTRES

Un altre tema que preocupa especialment als comerciants són les ampliacions de les grans superfícies comercials. En aquest sentit, la Fundació Barcelona Comerç, es va reunir el passat dia 13 de febrer amb el president de la Generalitat, Artur Mas, i el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, per expressar el seu “neguit” per les informacions que apunten a l’obertura de quatre nous centres comercials, dos a Barcelona –a la Sagrera– i dos a la seva àrea metropolitana –l’outlet de Viladecans i un a Cerdanyola–.

Segons s’informa des de la Fundació a aquesta publicació, els dirigents es van mostrar “receptius” amb les demandes dels comerciants i van afirmar el seu compromís per reduir el màxim possible l’ampliació de grans superfícies comercials al país.

Les ampliacions suposarien un nou sostre comercial que arribaria als 300.000 metres quadrats, el que segons la Fundació equivaldria a uns 3.300 establiments i a una “pèrdua de la identitat del model comercial”.