El frau al metro ha anat creixent en els darrers anys, tot i que el rècord es va registrar el 2009. Foto: Línia

“El frau s’ha de controlar, però moltes vegades no respon a un desig de colar-se, sinó també a uns preus que molta gent malauradament no pot pagar”. Aquestes paraules, referents al frau al metro, les va pronunciar la nova presidenta de TMB, Mercedes Vidal, a finals d’octubre.

Tot i que és complicat saber si Vidal té raó o si, al contrari, la gent es cola per altres raons, el que sí que és una realitat és que el frau existeix i es pot quantificar: cada dia 47.000 persones utilitzen el metro sense pagar -representen el 4% dels usuaris- i provoquen unes pèrdues de 10,6 milions d’euros anuals, segons ha publicat recentment el diari Ara després de tenir accés a un informe intern de TMB. Aquestes xifres són les més altes en els darrers cinc anys (el 2013 va ser del 3,52%), tot i que va ser el 2009 quan va tocar sostre amb un 6,6% de frau i unes pèrdues de quasi 15 milions d’euros. Les darreres xifres surten d’uns informes fets durant 20 dies del mes de novembre de l’any passat.

El que també es pot observar d’aquestes dades és que el frau no és uniforme. Una de les primeres conclusions mirant les xifres és que només es redueix a les estacions on es fan controls de bitllets als usuaris. Pel que fa a les estacions on menys gent paga el bitllet, la de Torre Baró lidera la llista amb un 32% de frau. Cal apuntar que es tracta d’una estació de la línia 11, que és de conducció automàtica. Després de Torre Baró, les estacions on la gent més es cola són Baró de Viver (18,7%), Bogatell (16,5%), Besòs Mar (16,2%) i Virrei Amat (14,6%). Es tracta d’estacions que pertanyen a zones de la ciutat amb rendes baixes.

Un altre dels aspectes que crida l’atenció és com es dispara el frau els dissabtes a la nit -l’únic dia de la setmana que el metro funciona ininterrompudament-. Les dades són especialment cridaneres a Trinitat Vella (55%), Trinitat Nova (40%), Liceu (35%) o Drassanes (28%). Unes xifres que provoquen que el frau mitjà passi del 4% al 16,7%.

Aquestes xifres s’obtenen a partir d’estimacions sobre el frau observat. Surten del que veuen els inspectors que anoten, d’incògnit, des dels viatgers que salten la barrera o obren les portes fins a joves que viatgen amb un bitllet que no els toca, com ara la targeta rosa dels jubilats.

QUÈ HI DIU TMB?
TMB no fa públiques aquestes dades, però des de l’entitat gestora remarquen que “la lluita contra el frau és una tasca permanent” i recorden que “s’han anat implantant, en els últims anys, mesures per dificultar i perseguir més efectivament l’incivisme, com ara la substitució de barreres antigues per les portes automàtiques o la col·locació de vigilants darrere la línia de peatge en determinats vestíbuls i franges horàries, així com d’agents d’atenció al client”.

Des de TMB també afegeixen que “s’ha elevat l’import de la multa” per als viatgers que es mouen sense bitllet -ara són 100 euros, tot i que es redueixen a la meitat si es paga al moment- i que “la detecció i persecució dels defraudadors també s’ha reforçat amb la incorporació de més personal d’intervenció”.

“XIFRES HOMOLOGABLES”
Tot i aquesta lleugera crescuda en el darrer any, segons TMB les xifres de frau que “de manera confidencial comparteixen els operadors de diferents ciutats del món indiquen que al metro de la ciutat el frau està per sota de la mitjana de les xarxes semblants d’arreu del món”. Tot i que pràcticament les ciutats europees no publiquen xifres, un dels casos on sí que es coneixen les dades és el de Berlín. Allà el frau és mig punt inferior al de Barcelona, tot i que també cal dir que no hi ha tanques que regulin l’accés.