Entrada Felgar

De moment la ciutadania no està gastant gaire durant les rebaixes. Foto: Jordi Bataller/ACN

La campanya de Nadal no va ser tan bona com s’esperava. Des de la Fundació Barcelona Comerç reconeixen que els bons resultats de les compres fetes al novembre els van fer pensar que Nadal seria molt millor de com va acabar sent. Però aquestes expectatives van sorgir abans que la variant òmicron disparés el nombre de casos a Barcelona i fes tornar algunes restriccions que en principi ja s’havien deixat enrere.

“Les restriccions no ens han ajudat gens. La limitació de trobades de 10 persones va fer que es comprés menys menjar i la reducció dels aforaments als comerços genera certa por”, lamenta un dels vicepresidents de Barcelona Comerç, Pròsper Puig. En aquest sentit, Puig cataloga la campanya de Nadal de “correcta”. I, encara que aquest inesperat resultat hagi deixat entre els comerciants una sensació agredolça, almenys la situació ha estat millor que fa un any. “Totes les dades apunten que ha estat millor que el 2020 i al voltant de cinc punts per sota del 2019”, assenyala.

A diferència de la campanya de Nadal, a les rebaixes encara li queden diversos dies per acabar. Tot i que encara és aviat per pronosticar quin serà el seu balanç final, de moment Puig indica que més aviat estant sent fluixes, que no s’està gastant gaire. “La gent té por perquè hi ha molts contagis. La gent està patint”, recorda.

Tot i les paraules de Puig, cal posar sobre la taula que no tots els establiments estan vivint la campanya de rebaixes de la mateixa manera. Segons ha comprovat l’ACN, alguns petits comerços de barri la veuen com l’inici de la recuperació econòmica. En canvi, establiments propers al centre han reconegut a l’ACN que afronten l’arrancada del 2022 amb incertesa.

Nou Barris

En el cas de Nou Barris, la campanya de Nadal va ser força dolenta. Així ho manifesta el president de l’Eix Comercial Nou Barris, Juan Tornero, a partir del que li van dir comerços de sectors diferents, com la perruqueria, la restauració, les botigues de roba, les perfumeries o l’alimentació. “Sempre esperem que Nadal ens salvi l’any i no ens podem centrar només en un mes. Però s’entén, perquè, com que la gent ho està passant tan malament, s’il·lusiona molt”, reconeix Tornero.

Pel que fa a les rebaixes, afegeix, no s’està venent en “excés”. I, des del seu punt de vista, aquesta situació es pot deure a dos fets. “Per un costat, el poder adquisitiu de les persones és molt més just i, per l’altre, hi ha gent que gasta poc perquè hi ha incertesa sobre el que passarà en el futur”, diu esperant que, almenys, l’any que ve sigui millor.