Els botiguers tenen a tocar el canvi de tendència amb el gran inici de campanya que han viscut. Foto: Ajuntament

Expectatives assolides, almenys de moment. Aquesta és la sensació generalitzada dels botiguers durant les primeres setmanes de campanya nadalenca. “L’ambient que es respira és positiu”, assegura Vicenç Gasca, president de la Fundació Barcelona Comerç, tot i que deixa clar que encara “és d’hora” per constatar si aquest Nadal marcarà un punt d’inflexió en les vendes.

Si a l’inici del mes de desembre les previsions indicaven que la facturació dels comerciants augmentaria un 4% respecte de l’any passat, ara un optimista estudi d’Esade assenyala que els consumidors es gastaran entre un 4 i un 5% més en les compres de Nadal. Segons aquest mateix document, el consum està repuntant –després de les múltiples caigudes que ha patit des del 2012– fins a assolir els nivells del 2006.

Aquest estudi confirma, doncs, l’augment de confiança entre els consumidors que prediquen des de les principals associacions comercials. En aquest sentit, l’anàlisi d’Esade indica que un 63% dels ciutadans de l’Estat consideren que la situació econòmica és “estable” o està en “fase de creixement” –set punts per sobre de la mitjana europea, tot i tenir un atur de més del 20%–, mentre que el 66% considera que millorarà l’any que ve.

La clau de volta de tot plegat, segons Esade, ha estat l’increment del 10% en la facturació durant el Black Friday, la qual va provocar “una explosió de consum” i “va avançar les compres de Nadal” impulsant, d’aquesta manera, “una estirada de la despesa global” de les famílies, segons argumenta Josep-Francesc Valls, professor d’Esade.

L’optimisme ja prolifera entre el petit comerç, però encara cal aguantar fins al xiulet final. “L’important són els resultats definitius”, assegura Gasca, que emplaça tothom al gener per conèixer les xifres finals de facturació de la campanya. El que sembla innegable és que, enguany, el nen Jesús arribarà amb un pa a sota del braç per als botiguers.

Mercabarna pronostica un augment de les seves vendes

Un altre senyal que convida a l’optimisme és el pronòstic de Mercabarna, la central majorista barcelonina que abasteix les botigues, d’un augment de les seves vendes de peix, fruita i verdura.

En concret, Mercabarna preveu comercialitzar 106.500 tones de productes durant aquest mes de desembre, cosa que suposa un augment considerable respecte de l’any passat. Això es tradueix en un increment del 10% de les vendes de fruites i verdures i un 5% més de peix respecte de 2014.

Els productes més demandats per Nadal són la pinya, el raïm, el meló, les taronges i les mandarines. Pel que fa al peix i al marisc, els majoristes celebren que, malgrat que el seu preu ha crescut entre un 3 i un 5%, els clients continuen comprant-ne per Nadal. “S’ha democratitzat el peix car”, ha afirmat el president del Gremi del Peix, Leandro Serra.

Un anunci, aquest, que dóna encara més esperances al sector per recuperar els nivells de vendes d’abans de la crisi. Ara caldrà fer bons els pronòstics.