Aquest mes hem parlat amb Joan Farré, president de l’Associació de Comerciants Eix Fort Pienc, l’última incorporació a la Fundació Barcelona Comerç. Fort Pienc va néixer l’any 2011, és una associació molt jove, amb moltes ganes de fer coses i amb noves idees que, sens dubte, completaran molt bé l’aspecte de la Fundació.

Quins són els inicis de Fort Pienc?
Fort Pienc, tot i ser Eixample, és un barri particular: té una força veïnal i associativa molt important i és una mica poble, la gent es coneix i es relaciona. La creació d’equipaments com la biblioteca, el centre cívic i el mercat va ajudar molt al barri, així com la renovació del Passeig de Sant Joan i les properes obres que es faran als carrers de Sicília i Ribes. Per tant, el barri canvia i canvia cap a bé i això, sumat a aquest esperit associatiu, crea una situació ideal per a poder organitzar accions.

Quan vau fer el primer esdeveniment?
L’any 2012 vam fer el primer acte, que va ser un Sant Jordi, i gràcies a una empresa professional que ens dinamitza l’eix, s’aconsegueix fer un gran esdeveniment basat en grups de treball.

Per tant es podria dir que la vostra també és una estructura descentralitzada?
Intentem que la gent que és experta en un tipus de sector es dediqui a millorar aquella àrea a nivell comercial, de manera que els grups de treball estiguin formats per experts que desenvolupen projectes. La nostra estratègia és la de convidar tant a socis com a no socis als nostres esdeveniments, on els expliquem els nostres objectius, que són col·lectius i integradors. Intentem anar trencant barreres, i això s’aprecia molt a nivell de barri.

Com us organitzeu?
Estem desenvolupant projectes en tres sectors: sector del llibre (Sant Jordi), sector de la salut (amb la quinzena de la salut iniciada a principis de novembre), les arts escèniques, que es van convertir en el tret identitari del barri aprofitant les grans instal·lacions culturals com l’Auditori, l’ESMUC i el TNC, que són associats nostres, sumats a l’escola Eòlia o el Timbal; i per últim, el projecte XEIX, pel qual enguany hem guanyat el Premi Comerç de Barcelona al Comerç col·laboratiu i en el que treballem per a la integració dels comerços asiàtics dins els nostres projectes. Sempre hem pensat que les idees són possibles gràcies a les persones, i tenim la sort de comptar amb un equip i un barri molt implicats.

Quants socis teniu actualment?
Tenim més de 100 socis, que hem aconseguit en uns 5 anys. El 25% d’aquests socis formen part del sector de la salut, i un altre 25% forma part de la comunitat asiàtica, cosa que es tradueix en el nostre modus operandi. La nostra idea és la de consolidar el col·lectiu d’associats i els coneixements que cadascú pot oferir.

Què us porta a associar-vos a la Fundació Barcelona Comerç?
Ens va atraure la voluntat de participació en la realitat comercial de la ciutat. Creiem que les diferències entre els eixos, aquesta pluralitat que tenim, en realitat és una cosa que ens reforça. Estem molt d’acord amb els principis responsabilitat social comercial, transparència i serveis de qualitat de la Fundació, i també parlem la mateixa llengua pel que fa a la divisió de la feina en àrees, que nosaltres anomenem grups de treball.

Què espereu de la Fundació?
Ara mateix estem en aquella fase en la qual la volem conèixer i que els membres de la Fundació ens coneguin a nosaltres. Creiem que les associacions tenim poc temps per parlar i conèixer-nos, i és una cosa que esperem trobar a la Fundació. A més, també esperem poder aportar valor als associats amb diferents serveis de la Fundació com ara la Q de Qualitat, el Defensor del Client o el suport en comunicació que ofereix a Fundació; ens agradaria tenir més força i poder anar de la mà de l’administració de manera global; i la possibilitat de poder trobar sinergies entre les diferents associacions comercials de la ciutat.

A escala de principis, pel que fa a diferents realitats que afecten el comerç d’avui en dia, esteu d’acord amb el que defensa la Fundació? Ens referim al tema Rebaixes i als horaris comercials.
Tot evoluciona molt de pressa, ens enfrontem a grans gegants com Amazon i altres. Cal que l’administració pregunti al petit comerç què signifiquen aquests actors i què suposen per a ells, i a partir d’aquí, que les administracions ens protegeixin i ens ajudin. Estem d’acord que el comerç s’ha d’obrir a noves tecnologies i nous models, però no ho podrem fer sols, necessitem que l’administració no aprovi mesures que només beneficiïn als grans, sinó que ens tinguin en compte.

WhatsAppEmailFacebookTwitterTelegram