Els botiguers esperen que les vendes creixin aquest Nadal. Foto: Ajuntament

Per al petit comerç, Nadal és la revàlida que mostra si s’està remant en la bona direcció o no. És l’època de l’any on més es ven i serveix per tancar el curs amb un bon regust de boca o, com en els últims anys, amb un regust amarg.

Des de la patronal espanyola de comerç –la Confederació Espanyola de Comerç– van augurar a principis de novembre que la campanya d’enguany seria “la millor dels últims vuit anys”, en paraules del seu president, Manuel García-Izquierdo, que també va augurar un 5% d’increment de les vendes respecte de l’any passat, un punt més que les previsions que es van fer aleshores.

Però què en pensen els botiguers barcelonins? Estem davant de l’autèntic i esperat “punt d’inflexió” que s’anuncia any rere any? “Hem de creure aquesta previsió”, assegura a aquesta publicació Salvador Vendrell, president de la Fundació Barcelona Comerç. Una previsió que els “esperona després de molts anys de crisi”, afegeix Vendrell.

Per engrescar els clients, la Fundació ha impulsat campanyes als eixos per ajudar a millorar els resultats finals al gener. De moment, la campanya sembla haver arrencat amb força gràcies al Black Friday o Black Divendres –tal com el va rebatejar la Fundació– dels dies 25 i 26 de novembre. A falta de dades oficials, Vendrell assegura que van tenir “percepcions molt positives” i que els carrers “van estar plens de gent amb bosses”.

Tanmateix, els preocupa que el Black Friday hagi pogut tenir efectes negatius sobre la campanya, ja que “pot haver avançat les compres”, tem Vendrell. A més, des de la Fundació recelen que aquesta diada importada es pugui acabar convertint en “un avançament encobert de les rebaixes de gener”.

El que sí que tenen clar els botiguers és que aquest Nadal ha de marcar “un punt d’inflexió”. Falta un mes per descobrir-ho.

 

Xifres d’ocupació dispars
però força optimistes

Un altre dels aspectes positius de la campanya de Nadal és l’impuls de l’ocupació en el comerç, la qual, tot i ser estacional, augmenta exponencialment del novembre al gener a causa de la demanda de promotors de vendes, dependents, comercials o transportistes. Segons les previsions fetes públiques fins ara, aquest Nadal hi haurà un fort increment de l’ocupació respecte de l’any passat.

La previsió més optimista és la d’Adecco, la qual preveu que, només a Catalunya, es formalitzin 167.875 llocs de feina, el que suposa un increment del 15% en comparació amb l’any passat. Amb aquestes dades a la mà, és al Principat on més creiexerien les vendes a tot l’Estat.

Per altra banda, Randstad augura que a Catalunya es generaran 60.650 llocs de treball, 10.000 més que a Madrid i liderarà el rànquing espanyol. En aquest cas, l’increment seria de l’11% respecte de l’any passat.

Sigui com sigui, els experts calculen que el 30% dels nous llocs de feina que es crein seguiran durant a les rebaixes.

Unes dades dispars però que obren la porta a un Nadal que, per fi, pot trencar la mala ratxa.

WhatsAppEmailFacebookTwitterTelegram