Quan la salut està en joc a causa d’un virus desconegut aterrat des de la Xina, creix el neguit i la incertesa i alhora la necessitat d’estar permanentment connectats amb allò que tenim més a prop. Aquests dies remenem les xarxes més que mai i rebem més informació de la desitjada pels nostres canals habituals, majoritàriament per Whatsapp.

L’esclat del coronavirus ha estat un reclam per als mitjans de proximitat. Per això, analitzant els canals d’informació de proximitat del Baix Llobregat Nord t’adones que aquesta crisi sanitària ha posat en relleu la necessitat de disposar d’una comunicació eficaç, sobretot des dels canals institucionals.

Martorell continua refermant el seu lideratge, també des de la comunicació, i des del primer dia ha informat amb pèls i senyals. Un cop més usa l’estratègia guanyadora i que el maig de 2019 es va traduir en una majoria electoral aclaparadora. Primer informa l’alcalde i després, l’Ajuntament. El lideratge de Fonollosa és inqüestionable i el mèrit és doble tenint en compte que deu ser l’únic ajuntament d’una ciutat gran del país que no disposa de cap de premsa.

Si bé la informació de Fonollosa és detallada i esperada pels ciutadans cada vespre, també hauria de millorar en l’estil per tocar l’excel·lència. Els seus ‘missals’ diaris són extensos i hauria d’adaptar els missatges als registres que marquen els cànons de les noves tecnologies (amb fils i emoticones). És més, en una societat que cada cop llegeix menys i consumeix més els nous formats, seria recomanable alguna gravació curta de vídeo, encara que sigui confinat des de casa. Adaptar-se als nous formats és apropar-se molt més als ciutadans, sobretot als més joves. Una pràctica -la del vídeo- cada cop més estesa i que aquests dies hem pogut veure posar en pràctica a diversos alcaldes del Montserratí.

El coronavirus ha posat en relleu la tasca comunicativa en altres municipis que no tenen la capacitat i els recursos de Martorell. És el cas d’Olesa, que està oferint una informació propera i que genera molt interès. El meu reconeixement a la periodista Anna Casado, que des de fa temps ha sabut gestionar millor que en cap altre municipi els recursos propis i, sobretot, fer remar en la mateixa direcció el binomi alcaldia-ràdio municipal.

Hi ha altres ajuntaments que s’han despertat tard a l’hora d’informar. Sobretot d’allò que més interès tenen els ciutadans ara mateix: saber l’abast, la distància i la proximitat del virus de la porta de casa seva. Hi ha ajuntaments que van decidir, des de l’inici, no informar dels casos positius als seus municipis tenint en compte que la titularitat no és seva sinó del departament de Salut. Amb el pas dels dies, han rectificat i ara sí que se’n fan ressò. Un fet que aplaudeixo. Com aquells municipis més petits, amb menys recursos, però que planten cara per mantenir l’interès als seus veïns.

En plena societat del segle XXI, la comunicació veraç, àgil i transparent és essencial en l’exercici democràtic. I moments d’incertesa com el que ens està generant el coronavirus ho posen encara més de manifest. Els actors polítics que no es prenguin seriosament la necessitat d’informar, de disposar de recursos i de professionals especialitzats per oferir una comunicació responsable, s’estaran tirant pedres sobre el seu propi terrat. Davant d’aquest escenari es fan més necessàries que mai les capçaleres d’àmbit privat, ja siguin de paper o en format digital. Perquè una bona comunicació -ja sigui pública o privada- també és salut.