Un santandreuenc i la seva parella van trigar tres setmanes a poder tornar de Mèxic. Foto cedida

El santandreuenc Iban Mesa i la seva companya, Eulàlia Fernandez, van poder tornar de Mèxic el 14 d’abril, però les tres setmanes prèvies a aquest esperat retorn van ser una autèntica odissea.

El seu viatge, que va començar abans que el coronavirus arribés a Europa i havia de durar tres mesos, es va veure truncat per l’evolució de la pandèmia. Tal com explica Mesa, davant d’aquesta situació, primer es van posar en contacte amb Gotogate, l’empresa amb la qual havien contractat “uns vols amb data de tornada flexible”, però no van rebre més resposta que un missatge automàtic que no resolia res.

D’altra banda, el Ministeri d’Exteriors d’Espanya, que havia recomanat a tots els espanyols que tornessin a casa com abans millor, els va dir “que no s’estava treballant per repatriar” ciutadans i que havien de tornar pel seu compte. Segons detalla el de Sant Andreu, la resposta que van rebre de l’ambaixada espanyola a Mèxic va ser clara i preocupant: “Espavilin i ràpid, perquè no hi ha quasi vols comercials i nosaltres no farem res per ajudar-vos”.

“Expedia ha fet negoci amb el patiment, la por i l’angoixa de les persones”

Desesperats, van optar per comprar uns vols a Expedia, una companyia que, en paraules de Mesa, ha “estafat i robat” milers de persones. Una prova d’això és que, mentre compraven els bitllets, la pàgina web es va quedar penjada i, en uns minuts, el preu s’havia duplicat. “Suposo que Expedia va decidir fer negoci amb el patiment, la por i l’angoixa de les persones”, lamenta el jove. L’endemà d’haver comprat els vols, seguint la recomanació de la Delegació de Catalunya a Mèxic (que els instava a quedar-se al país), van decidir cancel·lar la compra i demanar-ne el reemborsament, però Expedia els va ignorar i els va “robar els diners i la possibilitat de tornar a casa”, diu Mesa.

Amb tot, la parella es va veure atrapada a Mèxic justament quan la pandèmia començava a colpejar més fort el continent americà, i havent de fer front a les despeses d’allotjament i menjar sense cap ajuda. Per això, finalment van insistir en la seva voluntat de tornar a casa i van aconseguir comprar uns altres vols. Tot i que la seva història ha acabat bé, Mesa alerta que “hi ha més gent bloquejada amb vols cancel·lats”, alhora que denuncia que les agències online s’han aprofitat de la situació i que el govern espanyol no els ha ajudat.