L’estació d’FGC de Martorell-Central hauria d’estar connectada a la de RENFE, constituint així una estació intermodal. Foto: FGC

La Maria viu al barri del Pont del Diable i cada dia agafa el tren cap a Barcelona a l’estació de Martorell-Vila, al terme municipal de Castellbisbal. Paga 2,20€ per un bitllet senzill i 10,20€ per una T-10. El Joan viu al barri de Buenos Aires i li va millor agafar el tren a l’estació de Martorell-Central. També va a Barcelona, però el bitllet senzill li costa 4,10€ i la T-10, 27,40€. La Maria i el Joan són ficticis, però la situació és real.

Des de l’entrada en vigor, l’1 de gener, de la nova tarifa plana de transport públic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), els 18 municipis de la zona tarifària 2 han passat a pagar les tarifes de la zona 1. És a dir, tot i que en teoria no han canviat de zona, a efectes pràctics paguen molt menys per un bitllet ara que fa un mes (en el cas de la T-10, paguen la meitat). Entre aquests municipis hi ha Sant Andreu de la Barca i Castellbisbal; Martorell, tot i fer frontera amb ambdues poblacions, continua a la zona 3.

A més, Martorell té una particularitat: una de les seves quatre estacions –la de Martorell-Vila– està, per pocs metres, ubicada al terme de Castellbisbal. Així, amb els canvis implantats aquest any, entre dues estacions del mateix municipi hi ha dues zones tarifàries de diferència.

L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, va aprofitar la presència recent del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, en un acte celebrat a Martorell, per exposar la situació i les queixes del municipi. Malgrat que Calvet va admetre que a Martorell “hi ha un greuge”, no va oferir cap solució a curt termini: “Això no ho canviarem, es mantindrà així fins a l’entrada en vigor de la T-Mobilitat”. Cal recordar que aquest nou sistema –que cobrarà en funció de la distància recorreguda i la freqüència d’ús del transport, fent desaparèixer les zones– ha patit un altre retard i no arribarà fins al 2021.

El Ple Municipal ha aprovat de forma unànime reclamar a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) la incorporació de les quatre estacions de Martorell a la zona tarifària 1. La moció es vol fer extensiva als altres set municipis veïns afectats.

L’estació intermodal, l’altra eterna demanda

Si bé el problema de les zones tarifàries ha agafat més protagonisme arran de les darreres novetats, l’Ajuntament de Martorell no ha oblidat una altra reivindicació que ja fa més de 10 anys que dura. Es tracta de la creació d’una estació intermodal a partir de la connexió de l’estació de RENFE i la d’FGC Martorell-Central. De fet, així s’havia de dir l’estació intermodal que encara no s’ha arribat a fer.

L’alcalde Fonollosa ha explicat recentment a Ràdio Martorell que cada administració havia de fer la seva part de les obres, per tant, la Generalitat s’havia d’encarregar de l’estació d’FGC i el Ministeri de Foment, de la de RENFE. Fonollosa diu que “la Generalitat va complir i va construir l’estació nova, les andanes i els accessos, però RENFE va aturar les obres quan duia executat un 60%”. Aquest és el motiu pel qual Martorell no té una estació intermodal.

Tots els grups municipals van votar, en el darrer Ple, a favor de reclamar a Foment que acabi la seva part.